Ett mail till mig:
Hej!
Tack för den inspirerande o tänkvärda föreläsningen. Den fick mig att känna mig bekräftad i mitt eget tankesätt om hur undervisning bör vara. I dag var jag på konferens om implementeringen. Det känns som ett oerhört viktigt uppdrag med stora möjligheter att påverka de pedagogiska diskussionerna. En grej som jag tänkt på, och som jag tyckte det du berättade handlade mycket om, är det där att vara i processen tillsammans med eleverna. Precis så jobbar jag. Att vi tillsammans hittar vägen mot målet o är öppna för det som händer på vägen dit. Tror att det finns utrymme att driva o utveckla de tankegångarna mer i implementeringsarbetet. Hm, kanske blev lite snurrigt det här, men man måste tänka både högt o tyst…
Jag tänker:
Jag blir glad av detta mail. Jag vänder mig mot implementeringsordet. Låter som om vi ska göra något svårt av något som är dagligt. Vi kan börja redan idag. Se vad vi gör av den kursplan vi får. Och påbörja den självständiga anpassningen till den nya kursplanen. Men självklart ska vi erövra den till lärarprofessionen. Alla HUR som vi kan genomföra och tillföra kursplanerna.
Spännande Anne-Marie.
Lärare har väl alltid, hoppas jag, haft det pedagogiska uppdraget. I varje fall om jag tolkar reformen med mål- och resultatstyrning för tjugo år sedan.
Sedan vet jag inte hur ni resonerade idag på Skolverket. Men som jag förstått departementet kommer en förordning inom kort där Skola 2011 blir en läroplan och kursplan i ett. Där läroplanen innehåller i vanlig ordnig mål och riktilinjer. Kursplanen däremot innehåller i förordningen VARFÖR (syftet) och VAD (centrala innehållet) i de 16 ämnena i grundskolan.
Samtidigt kommer regeringen att bemyndiga Skolverket att skriva föreskrifterna om kunskapskraven för år 3, 6 och 9 för betygen A, C och E.
Men det underbara i kråksången är att ni har full frihet HUR ni gör det.
Inte ens huvudmännnen kan lägga sig i det enligt nya Skollagen 2010:800. Där stipuleras att undervisningen är förskollärarnas och lärarnas ansvar. Däremot ska de planera, följa upp och utvekla utbildningen. Något väsenskilt från undervisning.
Häftig tycker Plura.