Lektion: Bakom, framför, på sidan om och mitt i

Denna undervisning möjliggör för samtal, gestaltning, begreppsuppfattning och att läsa en text. Den kan både vara på svenska och på engelska. Börja med:

  • tre ord ur texten
  • låt eleverna samtala och pröva orden
  • lägg till en mening
  • låt eleverna samtala och pröva meningen
  • visa texten
  • läs högt tillsammans, unisont, läraren läser och eleverna läser, det kan man göra två gånger i följd
  • diskutera några av de frågor jag förberett med
  • avsluta med att skriva en egen text

Se ytterligare beskrivning av undervisningen här!

Inled undervisningen med tre ord:

through

next

close

Låt eleverna samtala om de tre orden under en minut. Håll tiden. Få dem in i samtalen. Ett ord i en mening, två ord i samma mening och slutligen 3 ord i samma mening. Totalt tre minuters samtal.

Lägg till en mening:

”They were surrounding me …”

Låt eleverna uttala meningen unisont. Låt eleverna samtal en minut om vad som menas, de får tala svenska, samt be dem konstruera en fortsättning. De samtalar två och två. Som lärare låter du dem använda meningen ur en bok, skriftlikt med andra ord.

Därefter ge dem texten:

”I did notice as I walked that Amos had stayed right next to me. And Jack was close on the other sida of me. And Miles was in front of us and Henry was in back of us. They were surrounding me as se walked through the crowd of kids.”

Att gestalta:

  • Hur många personer behövs för att gestalta detta?
  • Välj position och gestalta händelsen?
  • Beskriv den position du har? På engelska? På svenska?
  • Hur nära kan man vara och fortsatt gå?
  • Hur långt ifrån kan man göra detta utan att formationen går förlorad?

Frågor att undersöka:

  • Varför behöver de gå i denna formation?
  • Ge exempel på händelser som kräver denna formation?
  • Vad menas med ”the crowd of kids”?
  • Vad är det som beskrivs i texten?
  • Hur är det att gå först?
  • Hur är det att gå sist?
  • Hur är det att gå vid sidan av?
  • Vad betyder det att gå i mitten?

Utveckla förståelse för:

  • ”was” och ”were” – identifiera orden i texten
  • ”was” och ”were” – skapa muntliga meningar där både was och were används
  • beskriv skillnaden mellan ”was” och ”were”
  • jämför ”right next to me” med ”on the other side”
  • skapa muntliga meningar med ”right next to me” och ”on the other side”

Skriv en egen berättelse

Skriv om berättelsen och sätt in dig själv i en av positionerna. Använd texten som modell eller som bollplank, eller komponera din egen text. Du kan också översätta stycket eller skriva en egen variant av berättelsen på svenska.

Som lärare modellar jag:

  • ”I did notice as I walked that the policeman had stayed right next to me. …
  • Då jag gick märkte jag att Amos gick intill mig på …

Källa:

Vi har lånat några rader ur boken Wonder av R.J Palacio, 2012. Om vi läser om boken står det att författaren skrivit:

”This is a work of fiction. names, characters, places, and incidents either are the product of the author´s imagination or are used fictitiously. Any resemblance to actual persons, living or dead, events, or locals is entirely coincidental.”

Det betyder att våra berättelser också kan vara det. Men hur skriver man så? Samtal! Samtal! Samtal!

Det här inlägget postades i Lässtrategier, Lektion, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Undervisningen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.