Hej Ann-Marie
Har varit lärare i några år nu och hemskt men sant så håller jag inte isär alla ord/begrepp som finns. Jag skäms att erkänna att jag inte kan. Därför kan jag fråga här och vara anonym och kanske kan få svar.
Vad är skillnad centralt innehåll/mål/, läroplan/kursplan, kvalitetsredovisning/lokala arbetsplaner. Alla ord bara blandar sig i huvudet.
Tacksam för ett svar från någon.
Tack på förhand.
Jag svarar:
Jag känner sådan ömhet för denna frågeställare. Jag vet inte vem du är men jag vet att du delar dessa frågor med mängder av andra lärare. Det är inte så konstigt att du inte vet det här för utbildningen kring den gamla läroplanen var ringa, eller kanske fanns den inte alls, och då kan det hända att man inte alls begrep sig på saker och ting. Att vi får ord och nya begrepp som vi sedan ska handskas med och som låter så hemtama i skolan utan att vi egentligen riktigt vet vad som menas och den stora betydelsen bakom. Jag ska med bästa försök se om jag kan svara någorlunda på det du undrar. I första hand ska du alltid konsultera Skolverket! Jag ber dig också vända dig dit. Jag gör ett försök att förklara här:
Innehåll – Det är själva innehållet i läroplanen och kursplanerna. Innehållet kan också vara själva innehållet, exempelvis skiljetecknen i kursplanen för svenskämnet. Innehåll kan också vara innehållet i det som står i de inledande kursplanetexterna. Själva objekten också.
Mål – Mål är flera i den kommande Lgr 11. Det finns mål för det eleven ska fått lära sig under sina tio år i skolan. I Lgr 11 står
att skolans mål rörande elevernas ansvar och inflytande är att varje elev
- tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö
- successivt utövar ett allt större inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan, och
- har kunskap om demokratins principer och utvecklar förmågan att arbeta i demokratiska former. DESSA MÅL ÄR TRE TILL ANTALET.
Skolans mål är också att varje elev:
- utvecklar ett större ansvar för sina studier, och
- utvecklar förmåga att själv bedöma sina resultat och ställa egna och andras bedömningar i relation till de egna arbetsprestationerna och förutsättningarna
Då det gäller normer och värden:
Skolans mål är att varje elev:
- kan göra och uttrycka etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,
- respekterar andra människors egenvärde,
- tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandlign, samt medverkar till att hjälpa andra människor,
- kan leva sig in i och förstå människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen, och
- visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv. DESSA MÅL ÄR FEM TILL ANTALET.
Skolans mål gällande kunskaper är flera:
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt
- kan kommunicera på engelska i tal och skrift samt ges möjligheter att kommunicera på något ytterligare främmande språk på ett funktionellt sätt
- kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga … SE VIDARE HOS SKOLVERKET och Läroplansdelen 1-2
KUNSKAPSMÅLEN ÄR 16 stycken och dessa tycker jag vi ska trycka upp som affischer och sätta ut överallt i skolorna. På rektors rum, lärarnas toaletter… ja överallt.
De övergripande målen ska korrespondera med kursplanernas innehåll samt kunskapskraven som tillhör dem. Kursplanerna visar varför ämnet finns i skolan samt vad som ska undervisa inom ämnet. Läroplanen har den övergripande texten och omsluter kursplanerna.
Kvalitetsredovisning – Detta är ett instrument att mäta hur det går för eleverna, klasserna och skolorna. Denna redovisning sker i klassrummen, via de frågor som ställs till läraren via rektor och kommunen. Kvalitetsredovisning handlar om att kunna göra analyser, förstå samband och utveckla skolan. Jag är inte kunnig i hela kvalitetsarbetet men jag förstår att det är mycket omfattande och att vi lärare betyder mycket var och en av oss – att vi svarar och deltar – annars blir underlaget inte rättvisande.
Som sagt – Skolverket vill gärna ha frågor! Dialogen kring läroplanen är viktig!
Åh vad bra. Kort och koncist. Sånt man orkar läsa igenom och förstå. Det var inte jag som ställde frågan men jag säger tack ändå!
Ann-Marie, kanske kan jag förklara ytterligare på mitt specialområde systematiskt kvalitetsarbete.
Kvalitetsredovisning och lolkal arbetsplaner tillhör historien efter den 1 juli 2011. Dessa försvinner iom att nya skollagen träder i kraft.
Istället ersätts de med ett kapitel 4 i skollagen med krav på systematiskt kvalitetsarbete. 3 § handlar om huvudmännen, 4 § om enhetsnivån och allas delaktighet i kvalitetsarbetet (förskollärare, lärare, elever, övrig personal och till viss del vårdnadshavare), 5 § om kravet på att man ska arbeta mot mål både enligt målen i skollagen och de nationella målen i läroplanen. Observera att Lgr11 innhåller både mål och riktilnjer för pedagogiskt arbete och kursplaner för samtliga ämnen. 6 § om att allt ska dokumenteras.
Det är i 6 § det ökade kravet kommer. Förut var det bara stipulerat i förordningar, nu är det lag. Samma gäller det här med IUP och skriftliga omdömnen. Tidigare en del av grundskoleförordningen, nu två lagparagrafer i 10 kapitlet om grundskolan.
Dessutom begåvades skolan med en Skolförordning SFS 2011:185 för någon vecka sedan där det i kapitlet om undervisning finns krav på att skolan ska ha en ”strukturerad undervisning”.
Så lite snabbt kan man säga att skolan måste vandra från en muntlig kultur till en skriftlig dito.
Så Plura kan bara se att det är många förändringar på gång i skolan som alla inte är medvetna om.
Tack Plura, tänkte att du skulle tillföra kvaliteten i inlägget. Jag tackar och bugar, det gör nog läsarna också. Ticketack. A-M