Lgr 11 – En allvarlig risk och samtidigt erbjuds lösningar

Lgr 11 är enkel att läsa. KURSPLANERNA tar tydligt upp ämnets roll och betydelse åskådligt och klart. Syftet med varför ämnet ska bidra till elevens lärande utveckling likaså. Det finns ett avsnitt som följer under syftestexten. Det lyder så här:

Genom undervisningen i ämnet xxx ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • använda …
  • genomföra …
  • använda …
  • osv

Den här uppräkningen är just SAMMANFATTNINGSVIS vilket betyder att den är just en sammanfattning. Att fatta och förstå hela innehållet och vad undervisningen ska innehåla kräver ett noggrant förhållande till hela kursplanen. Det farliga med en lista är att man av tidsekonomiska skäl kanske bara läser just listan och gör den till mål för hela innehållet.

Det är också bra att den omslutande LÄROPLANEN Lgr 11 tydligt anger att skolan ska ha pedagogiska diskussioner. Lgr 11 säger:

Skolan uppdrag att främja lärande förutsätter en aktiv diskussion i den enskilda skolan om kunskapsbegrepp, om vad som är viktig kunskap idag och i framtiden och om hur kunskapsutveckling sker. OLIKA aspekter på kunskap och lärande är naturliga utgångspunkter i en sådan diskussion.

This entry was posted in Barns rättigheter and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.