Förslag till inre skolutveckling: Lärsamtal mellan lärare

Om jag vore rektor, tänkte jag, skulle jag genomföra en-till-en-samtal mellan lärare. Jag skulle lyfta en pedagogisk fråga ur läroplanen eller kursplanerna, eller kanske jag skulle ta en pedagogisk fråga ur den vardag vi upplever och har, eller kanske skulle jag be att lärarna sitter mitt emot varandra och diskuterar dagens lektioner. Ja, detta var tre alternativ på vad jag skulle ge lärarna. Jag väljer det sista:

Jag skulle sätta lärare två och två för att diskutera dagens undervisning, den lärarna har haft. Jag skulle också kräva att lärarna inte tittade till bristerna utan bara diskuterade det lärarna gjorde, det faktiska, och det som sedan ägde rum av elevaktiviteter. Jag skulle be lärarna att så nogsamt som möjligt arbeta sig igenom det faktiska som ägt rum. Då läraren berättar ska den andra läraren lyssna och fundera ut frågor att ställa som lyfter fram lärande aspekter i samtalet.

Då alla lärare fått arbeta så skulle jag be varje lyssnade lärare att lyfta fram minst tre saker som kan delas med resten av lärarkollegiet. Jag skulle begära att vi ser till det vi har gjort och inte till det vi inte har gjort. Summeringen skulle jag be alla skriva in på ett dokument som alla kan se via kanon eller interaktiv whiteboard. Jag skulle sedan spara detta arbete och datera det: ”Detta gjorde vår skola idag – den 29 november 2011 – och jag skulle högtidligt läsa upp allt som stod i detta dokument.

Så skulle jag göra vecka efter vecka. Det är i skolan utvecklingen äger rum. Jag skulle nogsamt följa den, lyfta fram den, synliggöra den, dela den.

Det här inlägget postades i Om jag vore rektor och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar på Förslag till inre skolutveckling: Lärsamtal mellan lärare

  1. Eva-Britt skriver:

    Tack för tips! Jag är lärare, inte rektor. Men jag håller i pedagogiska samtal i mitt arbetslag. Det här kommer vi att göra. Och skicka till rektor.
    🙂

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Hej – roligt att läsa. A-M

  3. Claes-Gööran Widen skriver:

    Bra tankar!
    Skolutveckling bygger på att pedagogerna ges möjlighet att efter varje utbildningstillfälle få möjlighet till reflektion.
    Att sedan få möjlighet att bryta dessa tankar och reflektioner med en lyssnande kollega är ju ytterligare ett steg i skolutvecklingen

  4. Anna A skriver:

    Mycket intressant! Vi har Skolinspektionens kritik över oss just nu och det är som att jag hör dem kritisera oss om vi inte diskuterar och reflekterar kring bristerna och sen talar om vad vi ska göra för att förbättra. Hur ser du på det?

Kommentarer är stängda.