Förskoleklassen är en klass jag undrar mycket över. Många sökord om denna klass kommer också till min blogg. Jag har också erfarenhet av att följa två lärares arbete i en förskoleklass, djupt imponerad av deras arbete och hur de fick barnen att närma sig matematik, biologi och svenska språket med lek och lust. Förskoleklass har inte i uppdrag att skola in eleverna i skolan. Det är bakvänt att se på förskoleklassen som sådan.
Förskoleklassen ska erbjuda lärande och lärande innehåll, gemenskap och borde ha en större roll i svensk skola. Det är barnens första möte med skolan. Dessvärre möter jag många lärare som säger att deras förskoleverksamhet lever ett liv vid sidan av. Det får mig att fundera.
På Nya Zeeland hade jag förmånen att vara närvarande då en liten femåring kom till skolan. Det är så att man börjar skolan på sin femårsdag. Skolan får man som present. Detta gör att skolstarterna inte är gemensamma utan individuella. Detta medför också att eleverna skolas in i något som redan pågår. Det har många fördelar. Det som pågår lockar och gruppen stöttar elevens inträde i skolan.
Det ska vara viktigt och betydelsefullt att få börja skolan. Det gör att förskoleklassen inte ska hamna eller uppfattas som en övergångsklass där ordning och reda ska skapas, där sortering av eleverna ska sätta igång, där sitta-still inte ska läras ut och skolan skrämma iväg elever med alldeles för mycket av ordningsregler och skolträning. Det ska finnas meningsfulla möjligheter att delta i det skolan har av innehåll.
Förskoleklass har läroplanens Lgr11 inledande stycke gemensamt med skolan. Där finns också de mål skolan har till uppdrag att ge eleverna under deras skolgång. Språkuppdraget finns där och jag kan tänka mig att innehållet i en förskoleklass handlar om att ge och dela språk i en mycket medveten undervisning. Att det lekfulla får finnas kvar. Språk är kreativt och bidrar till att vi kan utvecklas både i att tänka själva och samtala och lära ihop.
Vi borde alla välkomna våra förskoleelever. De börjar skolan. De börjar inte i en övergång mellan förskola och skola. ”Det är inte på riktigt” tänker många föräldrar. Trots att eleverna är i skolan så är de liksom inte där. Skolan börjar i årskurs ett. Det är ett märkligt sätt att se på verksamheterna. För barnen själva är nästan i skolan. Hur ska de förstå?