Uppmaning: Se dig själv som läsambassadör!

Lindenbaum- KAN JAG MED - omslag

Jag läser att artister blir läsambassadörer. Jag vet att själva läsambassadören Johan Unenge reser land och rike runt för att prata om läsning. Låt oss tänka att vi har fått modeller att följa, i både nationens läsambassadör och i artisterna, vi kan härma och bli egna. Som lärare bör jag utveckla mitt läsambassadörsarbete genom att säga att jag är just läsambassadör. Vilken underbar pedagogisk diskussion vi kunde föra kring den rubriceringen. Vilket underbart läsansvar!

Vi behöver läsambassadörer överallt. Jag tänker att vi alla är ambassadörer där vi är. Vi kan verka som läsambassadör redan idag. Vi kan säga till oss själva: Jag åtar mig nu ett stort uppdrag! Jag tänker bli läsambassadör. På frågan när kan vi svara: NU!

Så hur gör vi?

  • Bär böcker med dig!
  • Sätt upp läsetiketter utanför varje arbetsplats, gärna med bild och titel på det du läser.
  • Säg: Jag vill gärna läsa det här för dig … för att du så gärna vill dela en text med en annan människa.
  • Sätt dig och läs i skolmiljön. Inte för att utbilda och vara modell utan för att läsning betyder något för din egen livskänsla.
  • Elevernas nyfikna frågor – vad gör du – är öppningar för att högläsa och ge.
  • Varje lektion börjar med en textläsning, gärna på whiteboarden och berör det vidgade textbegreppet (Jag samlar texter för detta och skapar frågor – klara till höstterminen tror jag, sänder ut via PDF-filar och mail).
  • I matsalen förklaras matsedeln med en stor näve extra ord om varifrån maten kommer och hur språket får krydda och kittla matupplevelsen innan maten serveras i skolmatsalen.
  • Biblioteket är fullproppat med böcker och därinne kan man se lärare slå sig ned över böcker för att böckerna är så innehållsrika.
  • och tittar man ned i en lärarväska så hittar man flera ungdomsromaner och några nya barnböcker samt en skönlitterär bok, eller en faktabok om hjärnans fantastiska innehåll för att läraren är en läsande och delande bokambassadör.
  • Ja, just, det finns tid att läsa på… och det finns luftutrymme i alla ämnen för att högläsa. Det är bara att ta den tiden.
  • Ge eleverna texter som du själv undrar över, analysera, argumentera och lyft fram i undervisning.
  • Det var en gång… samlar oss och så startar vi dagen.

DEN LJUSNANDE LÄSFRAMTIDEN kan vi skapa här och nu. Inte genom att säga LÄS! till barn och ungdomar utan genom att läsa för barn och unga.

 

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Boken i undervisningen, Högläsning, Inkludering, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Verkligheten, Visionerna. Bokmärk permalänken.