Inte bristerna hos eleverna utan undervisningen som förändrar

P1210528

 

Då jag började som lärare fick jag ärva böcker eleverna skulle ha. Det var svårt att ändra böcker och arbetssätt. Men jag började med att tänka undervisning i allt. Ungefär så här tänkte jag:

Jag använde matematikböckerna för att identifiera det eleverna inte kunde. I stället för röda bockar i elevernas böcker undervisade jag dem i det jag såg skulle finnas i min undervisning. Därefter analyserade jag uppgifterna de gjorde och identifierade att de kunde, om inte, så undervisade jag. Allt längre tog jag mig från att se bristen i elevens lärande till förmån för undervisningen som kunde påverka den. Så kom jag att utveckla mitt undervisande uppdrag. Jag såg dagen i det eleverna kunde eller inte kunde och tog ansvaret för det i den undervisning jag kom att ge dem under morgondagen. Det krävde att jag tog vid där eleverna befann sig och lade ansvaret i professionen. Jag har skrivit om det här i alla mina böcker.

Hej HOPP!

Anne-Marie Körling

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger, Läraren inom mig, 2014, Lektioner och lektionsförslag, Matematikundervisning. Bokmärk permalänken.