”När jag lyfte på locket steg en lukt av gamla papper upp som en ande ur flaskan och frågade vad jag ville.”
/… /
”Och så gav han henne breven från Lisl och Pepe. En hög med 368 brev från år 1939. En annan med 117 brev från 1940. Endast 3 brev från 1941, men 35 från året därpå.”
Fem meningar att samtala om. Fem meningar ur Elisabeth Åsbrinks bok ”Och i Wienerwald står träden kvar” 2011, s. 229
Jag skulle gärna textsamtala med eleverna om dessa meningar. Om årtalen. Om antalet brev. Om vad den gamla lådan berättar, om anden i flaskan, om att vi öppnar upp historien och historia genom brev och antal brev. Om de brev som vi inte kan läsa. De brev som måste ha besvarats. De brev som finns hos mottagaren av de brev vi får läsa. Hur bevarades de? Kunde de bevaras? Om breven som vi inte vet någonting om.
Jag skulle läsa upp breven från Lisl och Pepe. Eleverna skulle få pröva att skriva historiska brev. Ett från år 1939, 1940, 1941 och 1942. Vad måste vi berätta? Hur ska vi berätta det? Hur inleder vi våra brev?
Ta meningarna till undervisningen. Undersök hur vi förstår dem? Vilka berättelser eleverna berättar. Vad betyder brev? Vilka brev har vi själva sparat?