Ur böckerna; korta stycken i omlopp i klassrummen

”När man plötsligt blir ansvarig för en mycket stor summa pengar som ingen har någon laglig rätt att göra anspråk på och heller kan efterlysa om de försvinner kan man få tankar och föreställningar som överraskar en själv och vänder upp och ner på tillvaron och till slut sätter hela ens existens i fråga.”

Klas Östergren; Twist, 2014 s.14

Läs högt.Ge ut. Dela. Diskutera. Fundera. Tänk med. Tänk om. Tänk hur. Få språket. Lyssna till språket. Undra över berättelsen innan. Fantisera om fortsättningen. Pengarna. Vem är jag? Vad behöver vi? Språket. Omloppet. Litteraturen. Fantasin. Berättelsen. Dela. Låt den höras. Eller: Ge. Läs. Låt texten vara orörd.

 

 

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.