Om läsning: Storlekens betydelse och mer luft mellan raderna

När eleverna inte ville läsa, orkade eller inte kunde försökte jag klura ut alla möjliga sätt att undersöka deras läsförmåga på. Ett av försöken handlade om att förstora en sida ur Tolkiens Bilbo till en större text på kopiatorn, från A5 till A3. Eleverna hade tagit Bilbo och lagt den ifrån sig för den såg så jobbig ut. När jag förstorat texten läste tre av fem elever den utan problem. Jag lyssnade till deras läsning. Det gjorde att jag funderade över tätheten mellan bokstäverna, tätheten mellan raderna. Jag skapade mer luft mellan raderna helt enkelt.

Jag prövade. Det fungerade på en del elever. Inte på alla. Men upptäckten gjorde att jag alltid prövade att förstora textunderlaget och diskutera läsningen genom att jämföra de två texterna. Det här var innan vi hade teknik i klassrummet. När tekniken kom och vi skapade texter och läste texter interaktivt fick eleverna pröva sig fram genom att förstora eller förändra typsnittet.

– Orkar inte, sa en elev om den lilla. Den här orkar jag läsa.

Morbror 92 läser om Goethe

Igår besökte jag min morbror. Han läser fortfarande. Men med lite hjälp. En dokumentkamera och en dator som gör att han kan reglera storleken på texten.

Det här inlägget postades i Lässtrategier, Litteratur och läsning, Undervisningen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.