När läsintresset slocknar och läxan i lässtrategier

P1390951

Får ett brev ifrån en förälder. Föräldern har ett läsande barn. Nu är läsningen besvärlig.

– Skolans böcker kommer med tusen frågor, säger föräldern. Mitt barn som läste med sån glädje har fått glädjen förstörd. Inte läser jag med frågor när jag läser. Jag läser. Hur gör man när läsintresset slocknar?

Läxorna handlade om lässtrategierna, inte om bokens innehåll. Läxan kunde ha varit en läxa – läs kapitel 4 – så diskuterar vi den tillsammans i klassrummet. Det är där, i undervisningen lässtrategierna ska omtalas, upptäckas, diskuteras och det är där textsamtalen föras.

När elevernas läsintresse slocknar handlar det om att gå tillbaka och upptäcka när de gjorde det och lyssna noga till det eleven berättar. Inte överrösta med måsten utan lyssna för att pedagogiskt hitta en väg där läsintresset kan repareras.

Skolbibliotekarien och skolbiblioteket är alltid en resurs för läsfrämjande. Ta frågan till skolans bibliotekarie och rådgör om det pedagogiska läsfrämjandet.

Det här inlägget postades i Lässtrategier, Strategier, Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen, Undervisningen. Bokmärk permalänken.

Ett svar på När läsintresset slocknar och läxan i lässtrategier

  1. Pingback: Texten i centrum – alltid! – lappkullan.se

Kommentarer är stängda.