60 minuters innehåll: En lektion i bilder och en summering av undervisningen

Lektionen innehåller undervisning där vi upptäcker språket genom att tala, skriva, lyssna och härma. Eleverna är i en grupp om tio. Detta är elever som kommer till Sverige och får undervisning genom Svenska Distans.

Jag ger undervisning genom att vägleda genom film och vi blir det man gör på filmen. Eleverna skriver, tänker, uttrycker sig och får pröva att vara sakletare i miljön utanför. Det jag upptäckte var att eleverna först tog upp mänskliga saker men att dessa inte gjorde dem särskilt glada men när de började upptäcka rosa blad, kottar och insekter blev de ivriga. Det är som professor Dave Goulson beskriver i sina böcker, bland annat i Den stora humleresan (2018):

När jag betraktade barnens glada miner påmindes jag om den kloke och berömde biologen E.O. Wilsons ord: ”Alla barn har en insektsperiod … jag växte aldrig ifrån min.” Det är intressant att fundera över varför barn har en sådan medfödd fascination för naturen, varför de tycker om att samla på saker, oavsett om det är snäckskal, fjädrar, fjärilar … hålla i och titta på alla sorters levande varelser.

/… /

… att barn får för lite möjligheter att interagera med naturen i vår moderna, urbaniserade värld. Våra barn kommer aldrig att värna om naturen om de inte får uppleva den på egen hand, på nära håll, regelbundet. Det kan inte lära sig att älska något de inte känner till.” 

 

 

This entry was posted in Barns rättigheter, Fotograferingen, Klassrummet, Kommunikationen, Lektion, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Ordförrådet and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *