Språkutvecklande ur de texter vi har och genom de samtal vi kan föra

Undervisning du kan göra varje dag men ur olika innehåll. Den är mycket språkutvecklande. Gör en mening. Inte fler. Gör inte om uppgiften. Uppgiften kommer att skifta beroende på vilken mening som eleverna och du möter. Gör den inte en gång, gör den ofta, och gärna dagligen.

Gör mer av det som är i undervisningen. Så här kan du tänka och göra varenda gång du skriver en mening på tavlan. Om du vill främja nyfikenheten skriver du några meningar ur en bok. Jag har valt att skriva en mening ur Bara glida med av Cina Friedner 2023:

– Jag går ut, ropar jag till mamma men hör inte vad hon svarar innan dörren slår igen bakom mej. (s.65)

Synonymer: Då kan vi fundera i tretal. Exempelvis kan vi fundera på synonymer till ”ropar”

– Jag går ut, skriker/ropar/hojtar jag till mamma men hör inte vad hon svarar innan dörren slår igen bakom mej.

Synonymer: Denna gång tar vi ordet ”mamma”.

– Jag går ut, skriker/ropar/hojtar jag till mamma/morsan/min mor men hör inte vad hon svarar innan dörren slår igen bakom mej.

Synonymer till ”svara”

– Jag går ut skriker/ropar/hojtar jag till mamma/morsan/min mor men hör inte vad hon svarar/ger ett kortare svar på innan dörren slår igen bakom mej.

Synonymer till ”dörr”

– Jag går ut skriker/ropar/hojtar jag till mamma/morsan/min mor men hör inte vad hon svarar/ger ett kortare svar på innan dörren/entrédörren/porten slår igen bakom mej.

Muntlig undervisning:

Jag har bedrivit den här undervisningen i många år. Den är först och främst muntlig. Eleverna får grubbla på ord som de har andra ord för men när de inte har några förslag är jag en berättande lärare och säger mina förslag. Över tid blir detta en undervisningsform som bidrar till ordförrådets breddande och förståelse. Fler ord för en och samma sak gör att vi har flera sätt att uttrycka oss på.

Skriftligt gensvar:

Minns att eleverna lär sig både av att samtala och av att skriva. Men först och främst är det samtalet som ska främjas. Men om vi nu tittar på de alternativ jag gett här kan man be eleverna skriva av samma mening och använda ett av orden och skapa en egen text.

Det kan bli så här:

  • Jag går ut hojtar jag till morsan men hör inte vad hon repellerar innan porten slår igen bakom mej.
  • Jag går ut hojtar jag till mor men hör inte att hon ger mig ett kortare svar innan entrédörren slår igen bakom mej.

Det är viktigt att eleverna får läsa upp sina egna meningar. Då läser de upp det de själva skrivit och det gör det hela meningsfullt.

Vad har detta lett till:
Mina elever brukar låna meningar av författare och skriva om dem på det sätt de själva vill. Det betyder att de utvidgar sitt ordförråd och får samtala om vilka ord som kan passa in och hur texten kan förändras när synonymer används.

Minns också att om eleverna inte deltar så gör arbetet själv. Var den berättande läraren som kliver in och visar hur läraren tänker. Då kommer eleverna att börja göra som du gör. Men överge inte innehållet i tron att eleverna inte genast deltog. De behöver förstå att de får och kan och att det inte handlar om rätt eller om fel. Så överge inte innehållet utan fortsätt berätta hur du tänker.

Allt gott kära kollega,

Anne-Marie Körling

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag, Textsamtal, Undervisningen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.