FÖRELÄSNING OCH UPPLÄGG
PEDAGOGISKA MILJÖER
- Om mig själv och mina egna erfarenheter
- Cirkeln – lärandets form och gemenskap
- Ingressen – lärande rum – och ingången i dessa
- Cirkeln i undervisningen
- Ansvaret och tilltron i miljön
- Läroplanens gestaltande
- Texten och väggarnas tal
- Teorin i klassrummet
- Kommunikation – flerstämmighetens språkmiljö
- Resumé och sammanhangsavslutning och det viktiga avslutet… som ska utmana morgondagen
Jag önskar också genomföra detta moment i praktiken – alltså försätta lärare i denna pedagogiska tanke.
Teorier och tankar:
- Vygotskijs teorier som jag tolkar på detta vis: Orden vi äger, utvecklar och tillägnar oss i lärmiljöerna.
- Olga Dysthe och den flerstämmiga språkmiljön och vikten av att språkberika tillsammans.
- John Dewey och hur jag tolkar demokrati och lärandets aktioner och hur man gestaltar Teaching by doing, alltså lärarens modellande görande (mina omsättaridéer och utförandemodellande).
- Läroplanen LpO-94, Kursplanerna, Barnkonventionen
- Dion Sommer; Barnens deltagande och följsamhet, uppror och vilja som jag förstår och tolkar min läsning av Barndomens Psykologi
- Jesper Juul och vikten av kompetensförklaringen av barnet och eleven.
- Caroline Liberg och vikten av att verklighetsförankra och genomföra den viktiga textrörligheten. Där finns fokus, samspel och bekräftande förhållningssätt och utmaning. Begreppet som jag anser förändrar hela skolans textvärldar. Jag vill också gärna koppla begreppet till det viktiga begreppet mentalisering.
Anne-Marie