Föreläsning om Pedagogiska miljöer och lärande

 

FÖRELÄSNING OCH UPPLÄGG 

PEDAGOGISKA MILJÖER

 

 

  • Om mig själv och mina egna erfarenheter
  • Cirkeln – lärandets form och gemenskap
  • Ingressen – lärande rum – och ingången i dessa
  • Cirkeln i undervisningen
  • Ansvaret och tilltron i miljön
  • Läroplanens gestaltande
  • Texten och väggarnas tal
  • Teorin i klassrummet
  • Kommunikation – flerstämmighetens språkmiljö
  • Resumé och sammanhangsavslutning och det viktiga avslutet… som ska utmana morgondagen

 

Jag önskar också genomföra detta moment i praktiken – alltså försätta lärare i denna pedagogiska tanke.

 Teorier och tankar:

  • Vygotskijs teorier som jag tolkar på detta vis: Orden vi äger, utvecklar och tillägnar oss i lärmiljöerna. 
  • Olga Dysthe och den flerstämmiga språkmiljön och vikten av att språkberika tillsammans. 
  • John Dewey och hur jag tolkar demokrati och lärandets aktioner och hur man gestaltar Teaching by doing, alltså lärarens modellande görande (mina omsättaridéer och utförandemodellande). 
  • Läroplanen LpO-94, Kursplanerna, Barnkonventionen 
  • Dion Sommer; Barnens deltagande och följsamhet, uppror och vilja som jag förstår och tolkar min läsning av Barndomens Psykologi 
  • Jesper Juul och vikten av kompetensförklaringen av barnet och eleven. 
  • Caroline Liberg och vikten av att verklighetsförankra och genomföra den viktiga textrörligheten. Där finns fokus, samspel och bekräftande förhållningssätt och utmaning. Begreppet som jag anser förändrar hela skolans textvärldar. Jag vill också gärna koppla begreppet till det viktiga begreppet mentalisering.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Klassrummet, Pedagogiska miljöer, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.