Om att locka till läsning; Det här finns att läsa, lyssna till

P1190649

Läsning påverkar oss. Det vi får höra något om kan vi bli nyfikna på. Om någon säger till mig att jag inte ska läsa den bok jag läser tror jag att jag skulle börja grubbla på varför och jag skulle känna att det är något som inte stämmer med min läsning. Min läsning hör inte hemma här. Så kanske jag skulle tänka. Kanske jag skulle fundera över om jag passade in. Kanske skulle jag känna mig påverkad av att den andre inte gillade mitt bokval och därför överge den bok jag läste. Vuxna håller ofta på mycket med det barn läser. Jag funderar över hur det är att vara läsare om det är någon som tycker och tänker om det jag läser.

Barn som läser har upptäckt något som gör dem intresserade. Det kan räcka så. Läsning är också privat och hemlig. Det är en relation som är mellan två; boken och läsaren. Och vi vill så gärna veta. Vi vill så gärna att barnen läser annat.

Jag minns en elev jag hade som läste serieböcker. 51 stycken läste eleven. Föräldrarna oroade sig. Vad ska det bli av det här barnet? Jag undervisade ur litteratur. Fem olika textundervisningar gav jag eleverna varje dag. Olika innehåll, innehåll som krockade med varandra och undervisning i grammatik. Elevens läsning fick vara privat. Det var den femte, eller det första om man vill vända och vrida på det) som handlade om elevens egna läsval. Jag noterade vad eleven läste och såg utvecklingen av bokval i takt med att innehåll öppnades genom undervisningen.

Läsning påverkas av hur vi ger innehåll till eleverna. Om jag vill att de ska läsa andra böcker än de böcker de läser är jag alltför dömande. Om jag visar vad som finns av litteratur och böcker är jag utgivande. Jag visar in i världar som de ännu inte har upptäckt.

Eleverna i årskurs två tyckte att jag skulle högmässa sådant de ännu inte kunde läsa. Min högläsning måste innehålla buskar, vägar, himlens färg och molnens flykt och skilja sig från deras. Jag läste korta stycken ur böcker. Började varje lektion med ett innehåll ur någon bok. 90 sekunder kunde jag läsa och genom den högläsningen ställde sig eleverna på kö för att läsa just den boken.

Det här inlägget postades i Bibliotek/Skolbibliotek, Boken i undervisningen, Högläsning, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Om att locka till läsning; Det här finns att läsa, lyssna till

  1. Pingback: SLS fritidspedagoger 25 september -15 | Pearltrees

Kommentarer är stängda.