Sökningar på undersökningar – en väg till kritiskt tänkande

Sökningar på undersökningar. En väg till kritiskt tänkande! Vi måste skaffa oss mängder av argument och analyser. Vi kan inte oreflekterat påverka barns liv utan att ställa oss frågorna:

  • Hur svarar detta mot läroplan?
  • Var i kursplanerna kan jag finna stöd för detta?
  • Vad säger skollagen?
  • Hur förstår föräldrar denna undervisning?
  • Behöver eleverna detta?
  • Hur förklarar jag det här pedagogiskt?
  • Vem genomför detta?
  • Vem är ansvarig för det som sker i interaktionen?
  • Förstår vi uppdraget rätt?
  • Vad händer om jag som lärare inte kan, vill eller förstår?

Då det gäller SET kan vi undersöka genom att läsa och reflektera. Jag föreslår här!

Det här inlägget postades i Hinder för lärande, Källkritik och undervisning, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Sökningar på undersökningar – en väg till kritiskt tänkande

  1. Marie skriver:

    Jag funderar och förvånas över varför detta ifrågasättande av alla dessa metoder inte får större plats i media. Vad är det som gör att de inte verkar vilja ta upp detta till en offentlig diskussion? Jag tror att de flesta föräldrar och även andra vuxna inte har en aning om vad som pågår! Min son kommer fortsättningsvis inte delta på dessa timmar, tills dess att någon gett mig svaret på om detta verkligen är bra för honom – och andra barn. Min magkänsla skriker nej!

Kommentarer är stängda.