Att hålla den pedagogiska ivern och leka med bokstäverna

Jag är en tänkande pedagog. Jag ivrar inte att genast utbilda. Däremot tittar jag på hur barn gör med det jag kommer med. Denna stund tog jag fram bokstäverna. Barnet satt i mitt knä och studerade bokstäverna. Därefter började barnet skapa ordning bland bokstäverna. Plötsligt har barnet bokstaven Ä i sin hand. Tittar på bokstaven och säger A. Jag plockar då fram bokstaven A och barnet får jämföra. Plötsligt säger barnet Ä och A. Jag lyssnar till barnets frågor och ger möjlighet att jämföra.

Sedan fortsätter vi röra bokstäver och lägga dem i en slags ordning. Först på bordet. Sedan tillbaka i facken.
BokstävernaP1300836Bokstäverna

Det här inlägget postades i Autodidakten, Barns rättigheter, Lärande, Ordförrådet, Ordning och reda, Till J och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.