Att hålla den pedagogiska ivern och leka med bokstäverna

Jag är en tänkande pedagog. Jag ivrar inte att genast utbilda. Däremot tittar jag på hur barn gör med det jag kommer med. Denna stund tog jag fram bokstäverna. Barnet satt i mitt knä och studerade bokstäverna. Därefter började barnet skapa ordning bland bokstäverna. Plötsligt har barnet bokstaven Ä i sin hand. Tittar på bokstaven och säger A. Jag plockar då fram bokstaven A och barnet får jämföra. Plötsligt säger barnet Ä och A. Jag lyssnar till barnets frågor och ger möjlighet att jämföra.

Sedan fortsätter vi röra bokstäver och lägga dem i en slags ordning. Först på bordet. Sedan tillbaka i facken.
BokstävernaP1300836Bokstäverna

This entry was posted in Autodidakten, Barns rättigheter, Lärande, Ordförrådet, Ordning och reda, Till J and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>