Formativa bedömningar – formativa förhållningssätt

De formativa bedömningarna ser jag mer som ett formativt förhållningssätt. Jag är lärare. Jag befinner mig därför i lärandet. Jag dokumenterar det jag ser och uppfattar av lärande. Jag noterar vad som händer om jag talar lärande med eleverna. Jag utvecklar undervisningar i samspel med de upptäckter jag gör. Jag samspelar således med individen och lärandet, gruppen och lärandet, innehållet och lärandet. Jag ser hela rörelsen. Och den värnar jag. Jag skulle vilja säga att det formativa förhållningssättet är spännande, lärarutvecklande, professionellt, roligt, utmanande och undervisningsframkallande.

Det sista ordet är mitt eget – lusten att undervisa syns i detta

Körlings Ord:

Det formativa förhållningssättet är undervisningsframkallande!

Det betyder att det formativa förhållningssättet bidrar till att

  • lära mig om lärandet
  • utveckla undervisningar i samspel med elevernas lärande
  • bygga läroplan och kursplan i relation till elevernas kunskaper – såväl enskilt som kollektivt.
  • självobservation av lärarens betydelse för elevernas utveckling
  • medvetandegöra processerna – strategierna och undervisningens fokus
  • se här och nu för att utveckla undervisningen imorgon.
  • lärarens dagliga lärarutveckling
  • elevernas lärande i relation till vad jag gör som lärare

Det handlar alltså parallellt med elevernas utveckling också om lärarens professionalisering.

This entry was posted in Formativ bedömning, Frågekonsten, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Strategier, Styrdokumenten and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Formativa bedömningar – formativa förhållningssätt

  1. Pingback: Bfl | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.