Om vi använder orden så utbildas vi i språket

Jag talade med en textillärare. Om språket talade jag. Berätta om begreppen inom ditt område bad jag. Och så listade jag orden som läraren spontant berättade om. Jag såg genom min lista att jag inte ägde samma kompetens som hon.

NÅL

  • SYNÅL
  • TAPETSERINÅL
  • RYANÅL
  • VÄVNÅL
  • SÄKERHETSNÅL
  • KNAPPNÅL
  • BRODERINÅL

 

TRÅD/GARN

  • SYTRÅD
  • NAMNGARN
  • PÄRLGARN
  • MOULINEGARN
  • VÄVGARN
  • STICKGARN
  • VIRKGARN
  • MAKRAMEGARN

SYMASKINSSÖMMAR

  • DIGITALT FINNS 35 OLIKA SORTERS SÖMMAR
  • OVERLOCKSMASKIN
  • PÄLSSYMASKINER
  • SKINNSYMASKINER

 

KNAPPAR

  • TRYCKKNAPP
  • VANLIG KNAPP

 

REDSKAP

  • STRYKJÄRN
  • KNAPPAR
  • SAX
  • MARKERINGSPENNA
  • SYMASKIN
  • STRYKBRÄDA
  • MÅTTBAND
  • VÄVRAMAR
  • MÖNSTERPAPPER
  • MÖNSTER
  • NÅLAR
  • VÄVSTOL
  • VIRKNÅLAR
  • STICKOR
  • RITPENNOR
  • INSPIRATIONSBÖCKER
  • MÖNSTERBÖCKER
  • FÄRDIGA MODELLER
  • BORD
  • STOLAR
  • STRYKBORD – SPECIELLT BORD
  • MATERIALSKÅP
  • TYG
  • PÄRLOR
  • GUMMIBAND
  • BLIXTLÅS
  • MAKRAMEGARN

 

UTBILDNING

  • IHU
  • ÄMNESPOÄNG
  • PEDAGOGIK – METODIK
  • LÄSER DRÄKTHISTORIA – KLÄDESHISTORIA
  • MÖNSTER PÅ engelska

 

Det här inlägget postades i Lärarens språk, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.