Anne-Marie Körling
Hoppa till innehåll
  • Hem
  • Lärarens rätt att undervisa
  • Fotografier
  • Pedagogiska ordspråk ur min skattkammarskalle
  • Till dig
  • Om bloggen
  • Om mig
  • Boka/Kontakt
← Lektioner i avsändare och mottagare: Förståelse och anpassning till mottagaren
Läs och fundera: Att skriva till en mottagare! →

Kreativitet och glädje: Leendet och förmågan att läsa problem

Postat den 13 mars 2013 av Anne-Marie Körling

Körling fotograferar 2010Skärmavbild 2013-03-13 kl. 7.43.55 AM

Dela det här:

  • Tweet
  • E-post
  • Skriv ut
  • Mer
  • Pocket


Inlägg som berör samma teman:

  1. Ur böckerna hittar jag …
  2. Margareta Normell: Kunskap, fantasi och föreställning
  3. Mentalisering, textrörlighet och förmågan att härbärgera
Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Föreläsningar jag ger, Lektioner och lektionsförslag, Om jag vore rektor, Pedagogik, Pedagogiska samtal och har märkts med etiketterna förmåga att lösa problem, glädje, kreativitet, Lusten att förstå, Peter Gärdenfors, skratta ihop. Bokmärk permalänken.
← Lektioner i avsändare och mottagare: Förståelse och anpassning till mottagaren
Läs och fundera: Att skriva till en mottagare! →

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  • Jag har en plan! En läroplan!

    Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
    ****
    Inte utan min läroplan!

  • Korlingsord på Twitter

    • @CatharinaSunds1 Ta med dig boken och läs den. Fråga sedan vilka som hört den tidigare eller känner igen den. about 5 hours ago from Twitter Web App in reply to CatharinaSunds1 ReplyRetweetFavorite
    • Det fina är att efter 15 minuter har 25/25 elever lyssnat till HC Andersens saga Flickan med svavelstickorna. about 12 hours ago from Twitter Web App in reply to Korlingsord ReplyRetweetFavorite
    • 5/25 elever kände till och hade lyssnat till #flickanmedsvavelstickorna av #hcandersen . 20/25 hade inte gjort det… https://t.co/acdXWjXNMg about 13 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
    • @aleskytte Ja, jag ser det varje gång jag deltar på idrottslektionen, någon elev som gör något de inte tidigare våg… https://t.co/Yn1yhYvqzx about 13 hours ago from Twitter Web App in reply to aleskytte ReplyRetweetFavorite
    @korlingsord
  • Mina senaste blogginlägg …

    • Elevernas språkbruk … ba! 22 januari 2021
    • Undervisning: Amerikas presidenter och frågor till dem – välkomna att ta! 20 januari 2021
  • Väck läshungern! Textsamtal & bildpromenader Ovan trädtopparna Den reflekterade erfarenheten Undervisningen mellan oss lararen-inom-mig-pedagogiska-berattelser den-meningsfulla-hoglasningen nu-ler-vygotskij-eleverna-undervisningen-och-lgr-11 9789162294427_vagen-till-skriftliga-omdomen kiwimetoden Jag blir glad Mitt sår Den döda lilla musen, Storbok Läslust och lättläst
  • Arkiv

  • TOMAS TRANSTRÖMER:

    "Uppdrag: Att vara där man är".
  • Körlings ord

    Frågvisa barn utbildar sig själva!
  • OCH BARNET SA:

    Varför är du i skolan som är vuxen?
  • Lev Vygotskij:

    Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.
  • Kategorier

    • 90 sekunders högläsning (34)
    • Ämnet bild (5)
    • Anpassning (55)
    • Ansvaret (113)
    • Astrid Lindgren (9)
    • Autodidakten (187)
    • Barns rättigheter (2 025)
    • Barns sorg är randig (28)
    • Biblioteken (84)
    • Bildpromenaden (39)
    • Boken i undervisningen (293)
    • Bokstav/bokstäver (5)
    • Diagnos (18)
    • dikt (1)
    • Eleverna! (49)
    • Ellen Key (4)
    • Film i skolan (1)
    • Föräldramötet (15)
    • FÖRÄLDRATYCKET (5)
    • Föreläsningar jag ger (312)
    • Föreläsningar jag lyssnar till (11)
    • Formativ bedömning (295)
    • Fotograferingen (224)
    • Frågekonsten (207)
    • Fritidspedagogik (4)
    • Genrer (1)
    • Geografi (2)
    • GEOGRAFI textsamtal (1)
    • godmorgontext (2)
    • Grammatiken (17)
    • Grupparbete (3)
    • Hinder för lärande (158)
    • historia (1)
    • Högläsning (137)
    • Höst (2)
    • Hur lärde du dig att läsa? (14)
    • Inkludering (54)
    • Innehåll hembrev (4)
    • Intervjuer (23)
    • Janusz Korcak (4)
    • Jordklotet (26)
    • Kalendrar av alla slag (27)
    • Källkritik och undervisning (99)
    • Känslor (17)
    • Kartan och geografin (3)
    • Klassrummet (232)
    • Kollegial läsande (9)
    • Kollegialt lärande (49)
    • Kommunikationen (539)
    • konflikthantering i skolan (9)
    • Konsultation av något slag (85)
    • Lärande (21)
    • Läraren i litteraturen (27)
    • Läraren inom mig, 2014 (59)
    • Lärarens språk (50)
    • Lärartycket (34)
    • Läraryrket och lärarrollen (1 614)
    • LÄSA I SKOLAN 2021 (3)
    • Lässtrategier (34)
    • Läxor (16)
    • Lektion (34)
    • Lektioner och lektionsförslag (737)
    • Litteratur och läsning (765)
    • Matematikundervisning (149)
    • Miljöperspektivet (4)
    • Mina läsare (52)
    • Misstagen (88)
    • MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
    • Modellerna (116)
    • Musik (79)
    • Om jag vore rektor (54)
    • Ordförrådet (473)
    • Ordning och reda (32)
    • Ovan trädtopparna (7)
    • Pedagogik (296)
    • Pedagogiska miljöer (226)
    • Pedagogiska samtal (195)
    • Redskapen (38)
    • REKTORTYCKET (6)
    • Relationer och vänskap (80)
    • Semester (9)
    • Skiljtecken (2)
    • Skolmat och annat ätbart! (6)
    • Skolorden (161)
    • Skolrättigheter (207)
    • Skolstart (22)
    • Skolyrken i litteraturen (5)
    • Skriver om ditt och datt (638)
    • Släkten Körling (24)
    • Sommarlovstal och andra tal (19)
    • Sorg (146)
    • Strategier (286)
    • Styrdokumenten (530)
    • Svenska (149)
    • Svenskämnet (132)
    • Synligt läsande (103)
    • Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (40)
    • TED / Youtube (46)
    • Textsamtal (58)
    • Till J (8)
    • Undervisningen (175)
    • Utbilda i ordning och reda (13)
    • Väck läshungern (34)
    • Värdegrunden (551)
    • Verkligheten (700)
    • Vetenskap och teori (66)
    • Visionerna (232)
    • Vygotskij (48)
  • Underbara ord att klicka på!

    • Astrid Lindgren
    • Barnkonventionen
    • demokrati
    • DN
    • Ellen Key
    • formativa bedömningar
    • Frågor
    • föreläsning
    • gensvar
    • glädje
    • högläsning
    • Janusz Korczak
    • klassrum
    • Klassrummet
    • kommunikation
    • kreativitet
    • Källkritiken och undervisningen
    • Körling
    • Lektioner och lektionsförslag
    • Lgr 11
    • lärande
    • lärare
    • Läraryrket och lärarrollen
    • Läroplan
    • Matematikundervisning
    • Nu ler Vygotskij
    • ORDbokspromenader och andra lekar med ord
    • Ordförrådet
    • Pedagogik
    • Ronja Rövardotter
    • samtal
    • skola
    • Skola 2011
    • skolan
    • skolutveckling
    • skolverket
    • skriva
    • sorg
    • Sven-Eric Liedman
    • Tomas Tranströmer
    • Tove Jansson
    • twitter
    • undervisning
    • Verkligheten
    • Vygotskij
  • LÄNKLISTA:

  • Mina påhittade ord

    TIDSRIKA – Ett vackert ord. Dessvärre är det få som kan klara av att välja bort sitt arbete för att skapa mer tid.
    Men det är en annan historia.

    INFRYST – motsatsen till utbränd. Infryst är ändå ett obehagligt ord. Det är en handlingskraftig person som inte alls har gått in i någon vägg alls, men har frusits inne så handlingarna inte kan genomföras.

    VIOISMEN – det är den rörelse som omfattar VI. Det är alltså allt annat än ensamt. Det är inte DU och det är inte JAG. Det är VI!

  • Bloggportalen

  • Med Bruno K. Öijers ord tackar jag för ditt besök: ”Vackra ögon rullar över dessa rader”.

Anne-Marie Körling
Drivs med WordPress.
loading Avbryt
Inlägget skickades inte – kontrollera dina e-postadresser!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok