Tankevändan i lärarens huvud

Körling fotograferar 2013

 

 

Förändring äger rum då läraren börjar tänka annorlunda. Jag beskriver i boken ”Läraren inom mig”  hur lång tid det kan ta innan förändringen blir synlig i undervisningen. Det nya som läraren fått uppleva eller förväntas förändra kräver mycket tankemöda, reflektion och återkommande samtal innan det sker något i själva undervisningen. Det är rimligt att det är så.

Pedagogik är allt annat än någon snabb lösning, tvärtom är det långsamt arbete där förändringar som syns små i ord och tryckta meningar är mycket stora i verkligheten. Undervisningen följer undervisning som radband, lektion läggs till lektion. Läraren är fylld med det pågående.

Då förändringar äger rum är det dessutom så att då läraren prövar nytt kommer en viss oro infinna sig, eleverna får också dela det nya, och innan allt börjar sätta sig så kan det bli mer av oordning än den berömda ordningen. Eleverna ska förstå och inkluderas i det nya, vilja pröva och följa lärarens idéer. Elever är trogna sina tidigare lektioner och vill ofta känna igen sig även om de mår bra av att utmanas. Läraren som prövar nytt måste våga att göra det och för en stund tappa fotfästet. Det gäller att vara tillsammans kollegialt då detta äger rum.

Då läraren är i färd med att pröva nytt är det efter ett långsamt inre pedagogiskt tänkande. Då läraren gör nytt i klassrummet behövs stöttning och fortsatta samtal. Med respekt för den förändring som läraren prövar och genomför krävs ett följande av lärarens praktik.

 

 

Det här inlägget postades i Kommunikationen, Konsultation av något slag, Läraren inom mig, 2014. Bokmärk permalänken.