Det är nog så att allt börjar i klassrummet. Allt av skolutveckling sker där. Och om jag ska vara riktigt krass – så börjar det inte heller där – utan i lärarens möte med eleven eller vice versa – elevens möte med läraren. Och kanske börjar det inte heller där utan i elevens fråga om det läraren undervisar. Kanske är det just i det ögonblicket som skolutveckling äger rum. Det som handlar om att eleven vill veta och läraren generöst möter upp och vill den lärande relationen. Kanske är det där det äger rum! Den utveckling alla skriker om! Därför kanske man ska vara räddare om själva läraren och själva eleven!
Jag har en plan! En läroplan!
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!Korlingsord på Twitter
- @kichauteh @agneta_m Bästa Dennis, Vad menas? Frågar en nyfiken. about 44 minutes ago from Twitter Web App in reply to kichauteh ReplyRetweetFavorite
- på gatan och kraxar. Kvittret är ljudet. Och så mina knarrande skor. Det går att höra mig gå. Himlen över mig är ty… https://t.co/JxtCqP0YvD about 44 minutes ago from Twitter Web App in reply to Korlingsord ReplyRetweetFavorite
- Den vackraste tystnadens ljud, tänker jag när jag promenerar söndagmorgon strax före nio. Samhällspulsen har ett an… https://t.co/n0j0532SAX about 44 minutes ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
-
Mina senaste blogginlägg …
- Böckerna minns 14 januari 2021
- Undervisning/uppgift: Variera språket som avsändare 13 januari 2021
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Körlings ord
Frågvisa barn utbildar sig själva!
OCH BARNET SA:
Varför är du i skolan som är vuxen?Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.Kategorier
- 90 sekunders högläsning (34)
- Ämnet bild (5)
- Anpassning (55)
- Ansvaret (113)
- Astrid Lindgren (9)
- Autodidakten (187)
- Barns rättigheter (2 025)
- Barns sorg är randig (28)
- Biblioteken (84)
- Bildpromenaden (39)
- Boken i undervisningen (293)
- Bokstav/bokstäver (5)
- Diagnos (18)
- dikt (1)
- Eleverna! (48)
- Ellen Key (4)
- Film i skolan (1)
- Föräldramötet (15)
- FÖRÄLDRATYCKET (5)
- Föreläsningar jag ger (312)
- Föreläsningar jag lyssnar till (11)
- Formativ bedömning (295)
- Fotograferingen (224)
- Frågekonsten (207)
- Fritidspedagogik (4)
- Genrer (1)
- Geografi (2)
- GEOGRAFI textsamtal (1)
- godmorgontext (2)
- Grammatiken (17)
- Grupparbete (3)
- Hinder för lärande (158)
- Högläsning (137)
- Höst (2)
- Hur lärde du dig att läsa? (14)
- Inkludering (54)
- Innehåll hembrev (4)
- Intervjuer (23)
- Janusz Korcak (4)
- Jordklotet (26)
- Kalendrar av alla slag (27)
- Källkritik och undervisning (99)
- Känslor (17)
- Kartan och geografin (3)
- Klassrummet (232)
- Kollegial läsande (9)
- Kollegialt lärande (49)
- Kommunikationen (539)
- konflikthantering i skolan (9)
- Konsultation av något slag (85)
- Lärande (21)
- Läraren i litteraturen (27)
- Läraren inom mig, 2014 (59)
- Lärarens språk (50)
- Lärartycket (34)
- Läraryrket och lärarrollen (1 614)
- LÄSA I SKOLAN 2021 (3)
- Lässtrategier (34)
- Läxor (16)
- Lektion (34)
- Lektioner och lektionsförslag (737)
- Litteratur och läsning (765)
- Matematikundervisning (149)
- Miljöperspektivet (4)
- Mina läsare (52)
- Misstagen (88)
- MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
- Modellerna (115)
- Musik (79)
- Om jag vore rektor (54)
- Ordförrådet (473)
- Ordning och reda (32)
- Ovan trädtopparna (7)
- Pedagogik (296)
- Pedagogiska miljöer (226)
- Pedagogiska samtal (195)
- Redskapen (38)
- REKTORTYCKET (6)
- Relationer och vänskap (80)
- Semester (9)
- Skiljtecken (2)
- Skolmat och annat ätbart! (6)
- Skolorden (161)
- Skolrättigheter (207)
- Skolstart (22)
- Skolyrken i litteraturen (5)
- Skriver om ditt och datt (638)
- Släkten Körling (24)
- Sommarlovstal och andra tal (19)
- Sorg (146)
- Strategier (285)
- Styrdokumenten (530)
- Svenska (148)
- Svenskämnet (131)
- Synligt läsande (103)
- Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (40)
- TED / Youtube (46)
- Textsamtal (58)
- Till J (8)
- Undervisningen (174)
- Utbilda i ordning och reda (12)
- Väck läshungern (34)
- Värdegrunden (551)
- Verkligheten (699)
- Vetenskap och teori (66)
- Visionerna (232)
- Vygotskij (48)
Underbara ord att klicka på!
- Astrid Lindgren
- Barnkonventionen
- demokrati
- DN
- Ellen Key
- formativa bedömningar
- Frågor
- föreläsning
- gensvar
- glädje
- högläsning
- Janusz Korczak
- klassrum
- Klassrummet
- kommunikation
- kreativitet
- Källkritiken och undervisningen
- Körling
- Lektioner och lektionsförslag
- Lgr 11
- lärande
- lärare
- Läraryrket och lärarrollen
- Läroplan
- Matematikundervisning
- Nu ler Vygotskij
- ORDbokspromenader och andra lekar med ord
- Ordförrådet
- Pedagogik
- Ronja Rövardotter
- samtal
- skola
- Skola 2011
- skolan
- skolutveckling
- skolverket
- skriva
- sorg
- Sven-Eric Liedman
- Tomas Tranströmer
- Tove Jansson
- undervisning
- Verkligheten
- Vygotskij
LÄNKLISTA:
Ditt tidigare blogginlägg om hur och vad barnen möter i skolan, borde lyftas fram mera. Jag tror att många barn går till skolan med ”fjärilar i magen”. Att som barn få möta vuxna redan på skolgården / vid entre’n , skall vara en självklarhet. Åtminstone i förskolan, lågstadiet o mellanstadiet. Där, i första mötet, börjar skolutvecklingen. Fundamentet i all utveckling ligger i trygghet/förtroende. Förtroendet för andra och sej själv är den ultimata grogrunden för utveckling/ärande.
Hej Bertil, Jag skriver ur min erfarenhet. Och jag värnar om mina ord. De är det enda jag har. Jag uppskattar din fundering!. A-M