Läraren – resursernas resurs

Då vi talar om resurser måste vi tillskriva lärarens betydelse av att vara medveten om sitt yrke och om sin förmåga att ge undervisning. Därför bör krut läggas på att stötta undervisningen, skapa förståelse för relationerna i klassrummet och betydelserna av dessa, skapa rummet där lärandet sätts i absoluta fokus, och där läraren får allt stöd som läraren uttrycker att läraren behöver. Det betyder att alla värnar det lärande som är under utveckling och lär sig att se och uppfatta det. Att stanna upp och se lärandet som äger rum precis då det äger rum. Att stötta en lärare handlar inte om att söka felen i denna utan att se till att läraren får syn på sin förmåga och kan vara stolt över den.

 

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på Läraren – resursernas resurs

  1. Jan Lenander skriver:

    Sköna ord, jag tycker att lärare hänger med huvudena utsedda till syndabockar av kommunbyråkrater mfl. och jag tycker lärare behöver kunna hålla huvudet högt. Vi behöver förutsättningar och hjälp för vi gör något viktigt.

  2. pippi skriver:

    Varmt Tack!
    Tack för dina kloka ord, de kommer att värma mina sommartankar kring lärararbetet. A-M kan du ge några sommarboktips?

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Båda ni – tusen tack för kommentarerna – Jan. Gillar det du skriver. Pippi – tack för att du tog emot och att jag fick delta. Inlägget är ett generellt inlägg om lärarnas yrkesstolthet. Må gott. A-M

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.