Läraryrket och att coacha lärare

Att coacha lärare är stort. Att få vara inne i klassrummet, studera och notera, anteckna och följa, och sedan det långa samtalet om undervisningen, det som har hänt, ägt rum, såväl i verkligheten som i lärarens föreställningar och tankar om lärandet. Det är viktiga samtal. Mycket viktiga. Jag tänker att det mesta av skolförändringar faktiskt äger rum inne i läraren. Läraren är den som slutligen måste vara med, därför börjar allt i klassrummet. Jag är glad att det synligt sägs i läroplanen Lgr 11 att vi ska ha samtal om lärandet och att detta ska fortgå för att utveckla. Jag har funderat ihop med flera lärare idag, om undervisningen och om lärandet. Och vi har ordat ordentligt om detta stora. Jag tänker också att vi måste skapa gemenskap med styrdokumenten; läroplaner och skollagen, förstå barnkonvention och prata utifrån dessa.

Och som coachare vill jag följa med och inte sticka ut så mycket. Det är i samtalet efteråt som själva coachningen äger rum. Jag fotograferade denna bild som absolut inte har med innehållet att göra.

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Läraryrket och att coacha lärare

  1. pippi skriver:

    Ann- Marie!
    Kom och coacha mig !!!

Kommentarer är stängda.