Teckenspråkgestaltad och syntolkad – visa schlagerfestivalen för eleverna

Skärmavbild 2015-03-14 kl. 22.04.54

 

 

 

 

 

 

 

 

I läroplanen Lgr 11 finns kursplanen för teckenspråk inom ramen för elevens val. Vi kan gott visa alla elever hur man iscensätter musik och texter via teckenspråkstolkar och glädjas över att alla får dela musikupplevelserna.

Idag tittade jag igenom de sånger som är teckenspråktolkade eller teckenspråksgestaldade och tycker att undervisningen bör innehålla minst en lektion eller ett åskådliggörande av hur och varför. Det handlar om demokrati, det handlar om språk.

Vi kan också låta eleverna lyssna på de syntolkade vilket också berör samma fråga om språk och demokrati. Där gäller det att kunna förklara och vara saklig så att den som inte ser kan skapa en bild av kläder, utförande och sceneri.

Vi behöver alla 

  • kunskaper om de sammanhang där teckenspråket används
  • vi bör diskutera alla språk för kommunikation och uttryck för det egna och det gemensamma
  • det teckenspråkliga samhället och
  • om röstens tydlighet och kunna använda språket på ett rikt och nyanserat sätt för att berätta så att vi kan dela världen mellan oss.
Det här inlägget postades i Ordförrådet, Pedagogik, Pedagogiska miljöer, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.