Frågan om läsning handlar också ofta om var eleverna ska läsa. Inte sällan ska skolan få föräldrarna att läsa mer och att eleverna också ska läsa hemma. Skolan talar mycket om att det är viktigt att läsa och på föräldramöten kan man säga att det är bra om föräldrar läser mycket för sina barn. Inte alla föräldrar har goda läserfarenheter från sin tid skolan. De känner sig obekväma med böcker och högläsning men vet att det är viktigt för att det ska gå bra i skolan och att det gynnar eleverna att läsa. Det är alltid besvärligt när man ska få andra att göra det man önskar och vill. Och när man misslyckas med att få föräldrarna med sig kan man också skylla på dem och påvisa bristerna.
Jag tycker alltid att man ska göra det man kan där man är. Man får ta lyra och hålla bollen där man är. Om vi bollar läsfrågan mellan hem och skola är risken att det inte blir någon plats där eleverna faktiskt får läsa. Skolan kan berätta för föräldrar hur mycket skolan gör för att deras barn och unga ska kunna läsa och för att de ska få de läsupplevelser som kommer ur författarna och genom böckerna. Det är att ta ansvar för frågan om var eleverna ska och kan få läsa men samtidigt så belyser man läsningen och skolans inre arbete. Det handlar om likvärdighet. Att ges rikt med tid att läsa på och där de egna läsvalen är en del av läsfrämjandet i klassrummet och mellan lärare och klasskamrater.
Hej HOPP!
Anne-Marie Körling