Sommarlovets läsning del 2 – Vad kan skolan göra?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag fortsätter mina inlägg rörande sommarlovet och läsningen. Jag vill i synnerhet tacka den lärare som skrev till mig och berättade följande:

Jag lyssnade på dig på SETT-mässan tillsammans med mina rektorer och ett par kollegor. Vi blev inspirerade att ha ett föräldramöte inför sommarlovet för alla våra ettor på vårt stadsbibliotek. Där vill vi försöka förebygga lästappet under sommarlovet genom att prata om hur viktig läsningen är, boktipsa, visa upp biblioteket, prata om sommarboken, visa hur man lånar böcker osv. Detta är ett litet pilotprojekt som vi hoppas kan bli något bra som vi kanske kan utöka framöver. Jag har läst på din blogg och ser fram emot dina utlovade tips till vårdnadshavare och skola, men tänkte fråga om jag kunde få ta del av dem redan nu?

Jag blir nyfiken på skolans fortsatta arbete och hur de kan arbeta för boken även under sommaren.

Visa vägen in i 42 böcker

Det är nu några få dagar kvar på läsåret. För att ge eleverna ingångar till den självständiga sommarläsningen kan man som lärare högläsa. Genom att högläsa de två första kapitlen i en bok har man väckt intresse för boken. Det räcker så. Det betyder att man kan läsa flera böcker under en dag. Låt oss säga att vi högläser ur tre olika böcker varje dag kommer vi att ha visat vägen in till minst 42 böcker innan skolan slutar.

Lärarens förhållningssätt:

Läraren högläser ur boken. Läraren ska inte värdera boken utan låta den nå fram till läsarna. Om läraren säger att den där boken tycker jag var sisådär kommer eleverna vara tveksamma till just den boken.

Njuta av att läsa  

Det är bra om barn och unga läser. Det är riktigt att de får ett större ordförråd, möter språkets grammatiken och att de ges möjlighet till perspektivbyte. Men att tuta i eleverna att det är därför de ska läsa är inte en gynnsam väg. Det är först när eleverna fått uppleva vad en bok kan ge – dvs – när berättelsen har blivit en läsupplevelse för läsaren som man kanske kan tala om ordförrådet. Men jag tror inte att någon läser för att det är nyttigt. Vi läser för att vi vill veta och att fortsättningen lockar oss. Min finska lärarkollega sa att i Finland läser barnen för att njuta. Jag tänker att det kan vara sommarläsningens möjlighet.

Jag återkommer!

Hej HOPP! 

Anne-Marie Körling

Det här inlägget postades i Synligt läsande, Värdegrunden, Verkligheten. Bokmärk permalänken.