För en tid sedan upptäckte jag att
- om vi får ett okänt telefonnummer så
- svarar vi inte
- vi söker på hitta eller liknade plats
- vi får ett namn
- vi söker på detta namn på facebook
- får vi ingen träff där
- så googlar vi
- vid ett okänt nummer
- så blir vi undersökare och uppsökare av informationsplatser
Det här gör ungar och kanske oftare ungdomar, kanske vi gör så alla till mans. Jag vet inte. Jag har prövat. Jag insåg att jag ville ha förförståelse för ett slags VARFÖR någon ringt just specifikt mig, och jag tror att ungar fungerar så därför de har tillgång till detta tänk och görande.Genom denna nyfikenhet att söka upp och fundera redan innan samtalet har ägt rum visar sig också betyda att man genom att få reda på vem och kanske ett slags VARFÖR bli införstådd i ett slag VAD.
– Man vill ju veta VAD personen kan vilja innan man svarar typ, sa någon jag frågade.
Både VARFÖR och VAD är pedagogiska frågor. Det vi sedan gör för att svara på dessa frågor är HUR. En gång i tiden lärde vi oss svara och ansvara för mottagare och avsändare då det gällde hur att svara och uppträda i telefon. Då blev svenska folket utlärd och upplärd. En slags fortbildning i telefoni. Idag lär sig människor själva att hantera såväl sin nyfikenhet som sin vilja att skaffa förförståelse. Jag ser många pedagogiska vinster med detta uppsökande av information. Min tanke är att jag sänder min undervisning med ett slags okänt nummer: Det kan vara en autentisk fråga jag söker ett svar på och så upplever jag lärandet som skapas genom detta. Människan vill veta, är nyfiken, hjälpsam, undersökande och uppsökande och det gäller att se och ta tillvara, aktivera och utmana.
Anne-Marie
Beslutet i att ta det rätta beslutet:
http://www.youtube.com/watch?v=VO6XEQIsCoM&feature=channel