VARFÖR, VAD och HUR – frågor som jag ställer mig

Jag funderar över läroplan och kursplan. Det är fel ordning på de pedagogiska frågorna tänker jag.

Vi börjar ofta med VAD, VARFÖR och HUR.

Kanske det vara så att vi börjar med VARFÖR. Varför är en inledande fråga kring en fråga, nyfikenhet, en Vygotskitanke. Varför leder till ett slags innehåll, ett VAD. Och då dessa frågor är aktiverade för eleven är ju undersökningen mer intressant. HUR vi får veta, HUR vi gör, HUR det kommer sig att det är så som man påstår, HUR löste vi problemet, HUR gjorde vi tillsammans.

Då vi arbetat med processen och ska avsluta den återgår vi till vår början. Vi sammanflätar nu den process vi haft och diskuterar återigen den inledande frågan VARFÖR med det innehåll VAD som gjorde att vi lärde oss genom ett HUR.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.