Den negativa bilden, fotografiet är det som inte syns i själv fotografiet, men är en förutsättning för fotografiet. Denna lektionsidé och förhållande till fotografiet är spännande och kreativ. Inte bara det – den är ofantligt viktig.
Det är mer intressant med den negativa bilden tänker jag. Redan i årskurs två började jag samtala med mina elever om den negativa bilden. Det gjorde att eleverna utvecklade ett tänkande om fotografiet i relation till dem själva. Var kunde fotografen stå? Vem kunde fotografen vara? Vad kunde ha gjort att motivet var så nyfiket? Hur ser det ut runtomkring motivet? Från vilken höjd att fotografiet taget? Varför valde man denna utgångspunkt?
I årskurs fyra kunde eleverna ställa sig i positioner som de tänkte sig att fotografiet var taget ur. Denna undervisning involverade och kom att problematisera det som är själva motivet, vad som valts bort och varför man valt bort vissa saker, samt vad syftet var med fotografiet. Det är kreativt att tänka kring det man inte vet något om. Om detta ska eleverna få undervisning. Det handlar om att nå källan och börja förstå den. Vad ville man med detta? Varför då? Vem ville det? och Varför valde man dessa ord? Vad gör orden med innehållet i bilden? Styr orden? Styr bilden?
Genom denna undervisning lär man sig tänka, grubbla och fundera. Det krävs mer än bara förklaringar, det krävs hypoteser och argumentation, analys av bild och text. Vi är inne i läroplan och kursplan.
Anne-Marie
Tack, tack, tack!
Nu bubblar i mitt hjärna några idéer som jag vill gärna pröva dem i praktiken. Inte så roligt att vänta med det nu i semestertider. Mycket roligt att ha något att se fram emot.
Tack!
Har just sett på Kunskapskanalen ”Ordet och bomben: Tariq Ali, London”.
Jag plockar fram något som han sa och det har fastnat i mitt huvud:
– Av mina läsare vill jag att de blir skeptiska och tänker själva.
– Vi lever i en värld där skrivet ord är inte lika viktigt som bilderna.