Månadsarkiv: juni 2010

Sommarkuvertet

Jag öppnade ett kuvert. I det låg ett brev. Så kan man börja en berättelse. Jag öppnade ett kuvert. I det låg ett brev. Det var från min moster. Hon öppnade ett kuvert. I det låg ett brev. Det var … Fortsätt läsa

Publicerat i Svenskämnet | Etiketter , , | Kommentarer inaktiverade för Sommarkuvertet

Pusselbitarna!

– Fattas det en pusselbit? frågade han vänligt. – Näe, inte en endaste, svarade jag och tänkte att pusslet redan var lagt. – Fattas det inte en bit av himlen? frågade han vänligt. – Nej, det är det svarta hålet, … Fortsätt läsa

Publicerat i Skriver om ditt och datt | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Pusselbitarna!

Rektorerna och vill, vågar och kan!

Jag gillar kursplanernas ord – VILL, VÅGAR OCH KAN! Dessa ord tycker jag är viktiga i skolan. Dessa ord kan genomsyra det mesta. Rektorerna vill och det är ganska många som vill ha – högre kompetens hos lärarna, bättre lärarutbildning … Fortsätt läsa

Publicerat i Barns rättigheter | Etiketter | 5 kommentarer

Feedback – snarare – feedforward

Feedback – handlar om det som gjorts och är klart – något summerat – alltså något som redan skett. Feedback ger vi på något summativt. Därför kan vi säga att feedback här till summativa bedömningar. Feedfoward – handlar om att … Fortsätt läsa

Publicerat i Formativ bedömning | Etiketter , , , , , , | Kommentarer inaktiverade för Feedback – snarare – feedforward

Ledarskapstext

    CITERAR Kapten Cook Till en början ville manskapet inte äta surkål, men då började jag använda en metod som aldrig slår fel med sjömän, och den gick ut på att alla officerarna utan undantag fick order att äta. … Fortsätt läsa

Publicerat i Källkritik och undervisning, Läraryrket och lärarrollen, Modellerna | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Ledarskapstext

Dag Hammarskjöld: Osjälvständig – Vi sammanblandar så gärna rädslan att står för vår mening, tendensen att påverkas starkare av andras åsikter än av egen övertygelse – eller helt enkelt bristen på ståndpunkt – med den mognes och starkes behov att … Fortsätt läsa

Publicerat i Barns rättigheter | Kommentarer inaktiverade för

Om källkritik – Barn är naturligt källkritiska

Källkritik är ett förhållningssätt till det avsända, det mottagna och hur att tänka och förstå. Det kan aldrig vara ett specifikt ämne. Det kan aldrig vara en utbildningstanke för ett ämne eller en lärare. Det är något som berör alla … Fortsätt läsa

Publicerat i Källkritik och undervisning | Etiketter , , | 2 kommentarer