Jag har tröttnat på ordet ny. Det använder vi till leda. Vi använder det så länge vi kan. Oftast använder vi ordet ny för att vi inte riktigt ännu har förstått. Därför skapar vi distans och säger:
– Den nya tekniken! Den nya läroplanen! Den nya …
Det som verkligen är sant är att det vi kallar nytt i själva verket är jättegammalt. Ja, jag måste lägga till något förstärkande ord framför gammalt därför jag tycker vi ska vända och vrida på orden.
Men att förhålla sig till en gammal kursplan som om den kom igår har sina poänger. Då gör vi den ny återigen. Och det gör att varje ny unge och elev får uppleva det lärande som sker nu och det ska vara nytt. Ungarna vi hade igår ska också få uppleva att de är nya för dagen. Lite mer nyfikenhet med andra ord. Varje förmåga att göra nytt är kreativt.
Men att gömma sin okunskap bakom gamla företeelser det är inte särskilt kreativt. Då är det dags att göra verklighet av det som var nytt och erkänna sin oförmåga och se på möjligheten i ett nytt ljus. Ge sig in i fenomenet.
Nygammalt kanske är det rätta ordet. Det kräver något av oss!
Vad ska vi säga på måndag då? Björklund har presskonferens om Lgr11. Plura
Skrivit några rader själv om detta med nygammalt http://pluraword.blogspot.com/2010/10/nygammalt.html . Plura