Om lärarnas veckobrev och dess innehåll

annika_lantz Annika Lantz

Ur skolans veckobrev; ”Vi får se om vi hinner klart rymden före sommarlovet, det kan bli lite tajt. Om inte gör vi klart i trean.”

Detta må vara roligt. Jag blir mest pedagogiskt orolig. Vi behöver bli bättre på att använda vårt pedagogiska språk och vår pedagogiska syn då vi skriver hembrev. Varför inte skriva om det lärande som äger rum i klassrummet. Låt mig exemplifiera:

Idag, den 25 maj 2011, såg jag Anne-Marie Körling, lärare i klass 1, detta av lärande under lektionen mellan klockan 8.30 – 9-15:

  • Eleverna visade intresse för skiljetecken.
  • Eleverna lyssnade till varandra.
  • Ordet ”ovanligt” cirkulerade och varje elev sa en mening med ordet i.
  • Eleverna kunde formulera hela meningar muntligt.
  • Eleverna fick och kunde välja mellan tre olika skiljetecken – punkt, utropstecken, frågetecken – och såg skillnaden mellan dessa.
  • Eleverna var nyfikna och visade intresse för frågetecknet.

Det skulle visa vad som var innehållet i lärandet, dvs, vad man gör i skolan. Det skulle också hjälpa föräldrarna att prata om skolans innehåll. Det skapar möjlighet till innehållsintresse för det som barnet lär:

– Va, berätta om frågetecknet? Hur använder man det?

 

 

Det här inlägget postades i Hinder för lärande, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Ordförrådet, Relationer och vänskap, Skolorden, Värdegrunden, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.