Klassrummet är ett pedagogiskt rum

Klassrummet! Så mycket det kan vara. Så mycket som det kan gestalta. Jag talar ofta om organisation. Den ska bära. Och det krävs mycket av en lärare att ändra ett klassrum till något mer tidsenligt. Katedern kan vara i rummet om läraren vill. Men undervisningen och lärandet följer inte katederna utan människorna och stoffet. Om lärare ger eleverna möjligheter till naturliga samspel kring det fokus undervisningen har så följer läraren och klassrummet intentionerna med läroplanen, dvs, att eleverna ska utveckla samspel, lyssnade till, ansvara för, lära sig om olikheter och likheter hos människor, lära sig att kommunicera. Klassrummet är ett pedagogiskt rum. Och det ska synas.

Läs mer om det här i ”Nu ler Vygotiskij” som utkommer senare i höst 2011

Det här inlägget postades i Klassrummet, Pedagogik, Pedagogiska miljöer, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Klassrummet är ett pedagogiskt rum

  1. Malin skriver:

    Idag är det opponering på min kandidatuppsats om hur fysiska klassrum är utformade av lärare. Tack för all inspiration och för att du ger oss läsare verktyg att tänka utanför ramarna. Malin

  2. Lina skriver:

    Jag ska i höst starta upp en klass med åk1. Att utforma klassrummet till ett trivsamt och inspirerande rum för lärande och interagerande känns inte helt lätt. Var väldigt roligt att hitta hit och finna tankar om samma sak. Jag hittade din blogg alldeles nyss och ser verkligen fram emot att följa dina ord!
    Sommarhej!
    /Lina

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.