Japp! Då var jag såld då! Fullkomligt nyfiken och lycklig. Utan att ens ha börjat på riktigt. Har just engagerat en person i geocaching. Hon är tveksam av naturen. Inte med på noterna för att hon vill tänka själv. Inte känna sig köpt. Tycker i princip att allt som är viktigt handlar om verklig kommunikation. Och att geocaching inte handlar om det. Därför ska hon av princip inte geocacha!
– Jag är en aning misstänksam! förklarar personen.
– Jaha, säger jag.
Samma person har nu skaffat en app, skriker av lycka i telefonen över hittade cacher i sin omnejd, förbannar tunga regnmoln som hindrar promenaden:
– Jag har ju för sjutton inga regnkläder… jag måste ut! Jag har ju en uppgift… måste ut. Och visste du att … visste du att … jag har just lärt mig att … det här visste jag inte om …
Och det handlar om kommunikation. Vi får en plats ihop. Skapar gemenskap mellan varandra och med platsen. Detta skulle bums in i undervisningen. Geografin skulle bli ett höjdarämne. Kanske skolans roligaste.
För geocaching innebär också att människor korresponderar om sina cacher, sina platser och ger nya infallsvinklar – alltså kunskapsberikar.
I telefonen gapar personen högljutt:
– Det finns olika svårighetsgrader… Nu skiter jag i regnvädret och drar iväg ut. Fy sjutton vad världen är rolig. Vet du att den cache jag ska leta reda på är utlagd av Herr och Fru Hasselnöt! Hi hi!
Men vad är nu detta? Jag blir nyfiken!!! Och undrar om man kan göra undervisning utav det?
Malin
Visst kan du göra undervisning av det. Välkommen till mig för att lära dig mer: http://opedagogen.se/?p=1054
Hittade den allra första cachen idag. Och visst – du kan göra det med dina barn också Malin, A-m
Underbart inlägg som jag fann just för att jag är på G att börja geocacha. Jag minns skolans orienteringar med fasa, fast i dag förstår jag inte varför, men tänk om geocahing kom in mer i undervisningen. Jag tror säkerligen att det skulle locka eleverna mer än oss i slutet av 80-talet när vi pliktskyldigt med noll motivation lommade runt i skogen med våra papperskartor.