Geocaching – geografikompetens

Den innehållsrika skolan och meningsfulla lärandet. Geografin kan bli skolans absolut roligaste ämne genom geocaching. Man skulle kunna lägga ut texter och geocacha själv. Jag ser hela kartan som en social möjlighet. Vi kan kontakta varandra, berätta om platser och händelser, och lära oss iaktta detaljer. Jag har nu varit i mina närområden och lärt mig en aning om det jag aldrig tidigare sett. Det finns skrymslen och vrår också i det bekanta – som ännu är oupptäckt. Att göra ämnen i skolan tillgängliga för eleverna handlar inte bara om att göra ämnet utan att få eleverna att relatera till det.

Ja, i själva verket – om jag vore lärare och eleverna hade mig – skulle jag med min egen lust och upptäckariver ta dem ut på en vandring i geocachandets spår. Verkligheten är också en skola.

Jmf gärna texterna i fotografierna och sammanhanget för dem. Den ena en skoltext, den andra en text på ett konditori för barn och vuxna.

Det här inlägget postades i Klassrummet, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.