Textförberedelser: Begreppen stora, stora och texten kort, kort

Texterna vi har i ämnesundervisningen är korta, begreppsfyllda och kräver sin lärare. Läraren måste samspela med textens innehåll och elevernas förförståelse och hur de använder språket för att förklara och förstå. Vägen till ämnesspråk går via lärarens medvetenhet om begreppens betydelse och storhet och att eleverna kan pröva och utveckla språket under undervisning och genom att berätta, pröva, tala, beskriva och erövra begreppen.

Jag brukar alltid textförbereda mig genom att planera undervisningen i relation till den text jag kommer ge eleverna. Bara genom att högläsa en kort text i en ämnesbok kan jag förstå hur svår texten är. Mitt undervisande förhållningssätt till texten beskriver inte textens kvalitet utan undervisningen. Jag är alltså inte kritisk till texten i bemärkelse att jag ska ta bort den. Jag är mer nyfiken på vad som händer då jag undervisar om den, genom den och hur eleverna förstår och lägger sig i.

Så här gör jag:

  • Jag högläser ett kort stycke ur boken
  • Jag identifierar begrepp, såväl ämnesbegrepp som andra begrepp
  • Jag funderar över vilka meningar jag ska problematisera och inbjuda till medskapande och kommunikation.

Källa:

Denna gång utgår jag från SO DIREKT GEOGRAFI ÄMNESBOKEN av Wivi Ahlberg, Herman Blom och Lars-Erik Åse, Bonnier utbildning, 2005

Jag utgår från sidan 74.

Jag gör en bildpromenad för att sätta ord på sidans uppbyggnad:

  • Det finns en inledande rubik; Vem äger haven?
  • Det finns en rubrik för Uppgifter
  • Kapitlet heter Den blå planeten
  • Sidan innehåller en kartbild som beskriver gränser i havet
  • Den löpande texten innehåller tre stycken

Begreppen i dessa tre stycken är:

  • världskriget
  • regler
  • utnyttjas
  • missgynnande
  • fiskemetoder
  • fiskefartyg
  • rovfiskade
  • kuster
  • fiskbestånd
  • utrota
  • kursstat
  • ensamrätt
  • kontinentalhyllan
  • territorialhav
  • sjömil
  • kustlinjen
  • utvidga
  • fiskezoner
  • fiskekrig
  • FN
  • ekonomisk zon
  • utvinna
  • föroreningar
  • beslut
  • reglerar
  • djuphaven
  • tillgångar

Begreppen är många. I listan kan man också utforska ämnet och vad som ämnesspecifikt för rubriken; Vem äger haven?

Meningarna och meningsbyggnaden skulle jag också problematisera. Jag väljer en mening  för att exemplifiera:

  • Det missgynnande fattiga länder som använde omoderna fiskemetoder. (Källa se ovan).

Frågor till denna mening:

Vi skulle diskutera vad ”det” står för. Vilka de fattiga länderna är och hur de beskrivs i meningen. Vad i meningen gör dem fattiga? Vilka fiskemetoder känner vi själva till? Vilka är omoderna? Vilka är moderna? Hur identifieras ett modernt fiske? Ett omodernt fiske? För- och nackdelar med modern fiske, omodernt fiske?

Så här förbereder jag mig. Ur texten – i undervisningen – till eleverna.

Det här inlägget postades i Inkludering, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.