Planera mellan ämnen och tillsammans med elevhälsan

P1250582

VÄGLEDNING gör att vi kan mötas på vägen.

Jag läser just nu ”Vägledning för elevhälsan” utgiven av Socialstyrelsen och Skolverket 2014.  Skollagen ger elevhälsan större mandat att verka för det hälsofrämjande arbetet i skolan och för elevens lärande i den. Elevhälsan ska förebygga och verka hälsofrämjande och verka som en resurs för eleven och samverka med lärare och skolledning. I denna skrift står bland annat om samverkan mellan lärare och elevhälsan rörande innehåll:

”Idag ingår jämställdhet, sexualitet, relationer, normer, identitet och andra närliggande begrepp i flera kurs- och ämnesplaner, till exempel naturkunskap, religionskunskap och idrott och hälsa. Det ger goda förutsättningar för en lärarledd, ämnesintegrerad undervisning om jämställdhet, sexualitet och relationer. Lärare kan samarbeta med elevhälsan när det gäller att planera, genomföra och utvärdera undervisningen.” s. 110.

Ett begrepp att utforska är vad vi lägger in i och vad som menas med ”skolbaserade insatser”?

Det här inlägget postades i Kollegialt lärande, Kommunikationen, Konsultation av något slag, Lärarens språk och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.