Om intelligens och medvetande: ”Intelligenta kylskåp har inga rättigheter”

Läser i Dagens Nyheter, söndagen den 20 mars 2016. Intelligenta kylskåp har inga rättigheter.

Vi måste skilja på intelligens och medvetande. Intelligens, oavsett om det gäller datorer eller människor, är förmågan att förstå nya idéer, anpassa sig till nya miljöer, lära sig ett nytt spel, lära sig från erfarenheter, att tänka abstrakt, säger neurologen Christof Koch …

/ … /

Medvetande är upplevelser, menar Christof Koch. Att uppleva smärta, njutning, att se färgen röd, att veta att vi kommer att dö en dag eller att komma ihåg vad vi åt till frukost i morse är alltihop olika medvetna tillstånd.

/ … /

– Vi behöver inte ha språk för att vara medvetna. Naturligtvis gör språk, minnen och känslor medvetandet rikare. Men de är inte den centrala kärnan av vad vårt medvetande egentligen är.

/ … /

Att ha ett medvetande och kunna uppleva smärta och njutning är att vara ett subjekt …

/ … /

– Något som saknar medvetande är ett objekt, precis som mitt kylskåp, oavsett hur mycket intelligens det har. Jag är mycket fäst vid mitt kylskåp, men det har inga rättigheter, säger Christof Koch.

Det vore spännande att diskutera detta med elever och höra vad de tänker. Också om det vi gör omedvetet. Som det jag gör nu. Jag tänker inte på hur mina fingrar rör sig över tangentbordet. Men jo, i samma stund jag gör det blir jag medveten om att jag skriver och hur jag skriver. Det jag gör omedvetet blir något medvetet och jag börjar skriva fel. Jag brukar tala om det som självupptagen, dvs, jag tänker för mycket på det jag gör och det kan hindra mig från att göra det jag gör. Jag tycker om att tänka. Jag är medveten om att det roar mig.

 

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Pedagogiska samtal, Vetenskap och teori. Bokmärk permalänken.