Vad mer har vi lärt oss?

P1260776När undervisningen påverkas av att vi ska lära oss a och inte abc finns en risk att vi inte ser det till det lärande som verkligen äger rum. Med frågan vad mer lär vi oss? kan vi komma ifrån detta snäva att se på vad vi ska lära och vad vi faktiskt lär oss. Jag brukar be elever att berätta;

  • Berätta om undervisningens innehåll?

Detta brukar leda till samtal om innehållet snarare än vad eleven ska prestera för svar för att visa läraren vad eleven har lärt sig.

This entry was posted in Anpassning, Barns rättigheter, Frågekonsten, Kommunikationen, Om jag vore rektor. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>