LEKTIONSIDE: Åh så underbart – Torgny Lindgrens ordförråd


Åh så jag botaniserar i Torgny Lindgrens ordförråd. Ja, i det han delar med sig av ord i boken Minnen (2010). De här hittar jag och samtidigt tänker jag lektion. Inte punkt se utan mina egna lektioner:

  • nittonhundrafemtisex
  • djärvt
  • högryggad
  • bildningsnivå
  • cykelmarodör
  • hänsynslös
  • uppmärksamhet
  • kommatering
  • värdelösa
  • semikolon
  • medmänsklighet
  • volontär
  • redaktion
Jag kan göra listan stor. Det jag har gjort är att jag relaterat till Torgny Lindgren, och genom hans ordförråd försett mig själv. Så kan man göra med eleverna också. Ta en bok som du läser och njuter så av. Låna författarens ord. Gör en egen ordlista av ord som du tycker kan vara av nytta för dig själv. Författare är så generösa med ord. De skänker oss mening. Det fiffiga är att utan meningarna är orden liksom lite fattiga – man saknar författarens färg och ton, rytm och berättelse. Nåja, jag har lånat ord till mig själv och nu gör jag egna meningar av några av orden:
  • När jag skriver så skriver jag så litet och så smått att mina ord inte väcker någon större uppmärksamhet. (Där använde jag ett ord från Torgny Lindgren – jag använde uppmärksamhet).
  • Det var då cyklisten for rakt in i mig som jag skrek – Du är en cykelmarodör (se där vad jag lånade, ticketack Torgny Lindgren)! Jag ångrade mig djupt för det var jag som hade brutit mot trafikreglerna. 

Det här är genomförbart i vartenda ämne. Man kan exempelvis ta matematikförfattarnas blytunga kiloord och andra fiffiga ord ur den matematiska frysdisken. Dessa ord behöver sannerligen ut i det fria, smälta samman med allt det andra språkliga som vi kan skapa gemenskap kring. Tjohej!

Relationen till läroplanen, dvs den inledande och omslutande delen innan kursplanerna kommer:

  • Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga. (Lgr 11. s. 9)
  • Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. (Lgr 11, s. 9)
  • och det övergripande målet att skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt, (Lgr 11, s. 13)
Ur kursplanerna i svenska, alltså det som undervisningen ska innehålla: 
  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter … (Lgr 11, s. 223)
  • Handstil och skriva på dator (Lgr 11, s, 223)
  • Berättande texters budskap … (Lgr 11, s.223)
  • Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel att skriva ned något man talat om … (jag tänkte läst om) … (Lgr 11, s.224)
  • Strategier för att skriva olika texter .. (Lgr 11. s. 223).
  • Hur man använder ordböcker och andra hjälpmedel (här Torgny Lindgrens ord som jag noggrant skrivit av) för stavning och ordförståelse …(Lgr 11, s.224)
  • Lässtrategier för att förstå och tolka  texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna (här ska en grundlig muntlig diskussion kring ord och meningar föras och naturligtvis i dialog med författarens ord och mening så långt vi kan förstå som läsare) (Lgr 11, s 224)
  • Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper … (Lgr 11, s 224)
Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger, Kommunikationen, Lärarens språk, Lektioner och lektionsförslag, Styrdokumenten, Svenskämnet, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.