Ge varje elev en läsupplevelse, minst en gång per termin, alla år i skolan!

KÖRLING FOTOGRAFERAR 2013

Vi talar om boken. Vi kanske ska tala om läsupplevelser, alltså läsningens innehåll: Bokens berättelse. Om vi högläste en bok per termin, ett absolut minimum, så blir det 20 böcker under grundskoletiden. Det vill säga om hela skolan läser högt, ger litteraturens innehåll till eleverna. Nu kan man ju önska att lärare ger elever fler böcker än en per termin. Låt oss säga att vi högläste två böcker per termin. Det gör 40 böcker under grundskoletiden. Låt oss säga att vi högläste tre böcker per termin. Det blir 60 böcker för varje elev under sin skoltid.

Jag tror inte på en kanon, alltså en måste-läsa-lista, utan det måste ligga nära lärarens egen läsutgivarförmåga, den att läsa högt ur något bekant. Hellre att läraren läser något läraren tycker om än att läraren tvingas läsa något läraren inte tycker om. Rösten färgas av lärarens känslor. I det här fallet måste vi gilla boken, gilla att ge den till eleverna.

Vi ska läsa, för varenda elev, i varenda årskurs. Det finns ingen åldersgräns för högläsning, alltså att den blir för barnslig, det finns så många olika innehåll vi kan ge elever, olika världar vi kan högläsa så att dessa blir åtkomliga för eleverna i klassrummet.

Högläsning ger:

  • ett läsäventyr att lyssna till
  • uttalad skriven text, vi uttalar skriftspråket
  • det skrivna språket låter annorlunda än talspråket
  • vi lär oss grammatik
  • vi lär oss att lyssna
  • vi lär oss hur språket är uppbyggt
  • vi lär oss att berätta
  • vi lär oss hur berättelser byggs upp
  • vi lär oss om olika kulturer
  • vi får en läsupplevelse tillsammans med andra
  • vi får skriftspråket genom högläsning
  • vi får höra böcker som berättar för oss
  • vi lär oss om böckernas innehåll
  • vi får idéer och utvecklar vår fantasi
  • vi bygger upp egna bilder
  • vi kan skratta ihop åt gemensamma berättelser
  • vi kan bli rädda ihop åt gemensamma händelser
  • vi får ett litterärt äventyr

Skolan är generös.

Och dokumentera högläsningarna, sänd med dem med skriftliga omdömet:

DETTA HAR DITT BARN FÅTT LYSSNA TILL I SKOLAN:

  • Gunilla Borén: Trollets hjärta
  • Astrid Lindgren: Mio min Mio
  • Lundgren: Afrikanska dilemmasagor
  • Folksagor, svenska och från övriga världen
  • Trenter: Fotoalbumet
  • Lagerlöf: Nils Holgerssons Underbara Resa Genom Sverige
  • Anne Frank: Anne Franks Dagbok
  • Peter Pohl: Janne min vän
  • Ende: Momo
  • Fridegård: Trägudars land
  • Herrström: Tusen gånger starkare
  • Tusen och en natt
  • Gardell: En komikers uppväxt
  • Magorian: Godnatt mister Tom
  • Trenter: Sotarpojken
  • Sundvall: Eddie och Maxon Jaxon
  • Gardner: Sofies värld
  • Jansson: Trollkarlens hatt
  • Gripe: Tre trappor upp med hiss
  • Guillio: Ondskan

Det var 20 böcker. Detta måste kunna ses som ett minimum. Men att skriva ned de höglästa böckerna och låta detta bli en del av avgångsbetygen i årskurs nio. Jag önskar förståss att listan blir längre. De böcker jag har skrivit här är några man kan läsa … imorgon går jag till bokhandeln och uppdaterar den här sidan med 20 nya böcker att läsa högt.

 

 

This entry was posted in Boken i undervisningen, Läraren i litteraturen, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.