Med dikten som brygga till kursplaneinnehållens fakta

Skärmavbild 2017-03-05 kl. 08.44.31Tänk att möta en dikt som drabbar oss innan vi kastas in i fakta och kunskaper som måste in i oss för att bli våra egna. Jag läser Daniel Boyacioglu diktsamling Allt om eld, 2016:

Jag snubblar på skarvar i språket

rätt ner i plurret

mellan kontinentalplattor och blir kvar.

Dom rör på sig och det blir dramatiskt.

När dom rör sig bort ifrån varandra

får jag svårt att välja kant.

När dom rör sig mot varandra blir det trångt, så trångt

över mina axlar

och jag får tänka på andningen.

Det var svårare förut men jag har lärt mig nu.

Jag har ju också min hiphopträning

från den tid då man fyllde takten med stavelser

och lärde sig andas på precis rätt ställe.

Men det var kallt i vattnet och det är tråkigt här. 

Tänk att möta begreppet kontinentalplattor i dikten. Att slungas mellan närhet och avstånd genom kontinentalplattornas rörelser.

Hej HOPP!

This entry was posted in Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Ordförrådet, Styrdokumenten, Synligt läsande. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>