Möta upp elevernas förväntningar på skolan

Eleverna vet att de ska få lära sig i skolan. De har också förväntningarna på vad de kommer att få möta och vad som kommer att hända. Vad har de för förväntningar? Vi bör fråga och lyssna.

I den nyutkomna barnboken Nu börjar vi skolan! av Katja Tydén och Ingrid Flygare läser jag om dessa förväntningar. Skolan inte ska gå i fällan att mjukstarta. Skolan ska starta, börja, sätta igång.

Jag läser om vikten av att ge det skolan har att ge. Ge läxor. Ladda dem med samma glädje och nyfikenhet som eleverna känner. De som är rädda kan upptäcka att läxan inte är så komplicerad. Skolarbetet skänker mening och glädje. Det är den laddningen vi kan ge det innehåll vi låter eleverna möta.

Om skolan ska eleverna kunna berätta. Om arbetet de gör, om tankarna de får och om det de upplever att de kan och om det som ligger i framkant. Det är ett begynnande äventyr. Låt skolans arbete betyda något avgjord viktigt.

Hej HOPP och tack för God Läsning!

Anne-Marie Körling

 

 

Det här inlägget postades i Anpassning, Barns rättigheter, Boken i undervisningen, Eleverna!, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.