I have a schooldream – ändra fokus – se lärandet

Jag vaknade med en dröm om skolutveckling av hög kvalitet. Den att rektorn sa: Berätta om det lärande som har ägt rum i skolan idag och vad ni tänker om det ni upptäckt och vad det betyder för morgondagens undervisning. Jag drömde så.

Jag drömde att lärare inte bara lade fokus på det som inte fungerade utan livligt berättade om hur den och den och den eleven lärt sig ur något som fanns i undervisningen och att en elev ställt kluriga frågor som gjort läraren autentiskt svarslös och i ett underbart ögonblick vänt sig ut mot sin klass och eleverna fått möjligheter att svara kreativt på det till en början omöjliga problemet och att aktiviteten var hög.

Jag drömde att varje lärare summerade åskådligt för klassen vilket lärande eleverna hade uppvisat under just denna lektion synligt för alla under det att en utvärderingstext växte fram via dator och exponerades via kanon så att alla, alla kunde läsa och alla kunde fundera över sitt lärande för att berätta det och få se sina ord gensvarade i lärarens flinka skrivande.

Jag drömde att alla summeringar togs till lärarrummet och sattes upp under rubriken: Dagens lärande i skolan! OCh alla lärare satte upp sina elevsummeringar av lärandet och blad efter blad åskådliggjorde en hel skolas lärande. Jag drömde att rektorn modellade sitt intresse genom att stå och läsa och fundera, komma med följdfrågor och bestämma sig för att göra ett litet besök för att titta på just någon detalj som rektorn blivit nyfiken på.

Jag drömde att skolan sände hem alla summeringar i samlad bunt till varje förälder och till förmån för varje elev under rubriken – EN TIMME I VÅR SKOLA! – och att föräldrarna häpnade och frågade sitt barn – Men så du lär dig! Berätta om ditt lärande idag! Jag är så nyfiken på det.

Och att eleven därhemma satte igång med att fritt ur hjärtat berätta om Medelhavets historia, de krig som ägt rum där, de sju underverken, eller matematikens utveckling och hur många procent av något kan förklara något annat.

Jag drömde att skolpolitikerna och alla de som arbetar kring skolan bad att också få ta del av det autentiska lärandet, det spontana som skrivits ned under alla dessa lektioner och därmed ställa sig frågande – Ser vi rätt på skolan? Ser vi rätt på rektorn? Ser vi rätt på läraren? Förstår vi elevens lärande rätt?

Jag drömmer om att kursplanerna markeras med överstrykningspenno så att lärare och rektor, elever och föräldrar ser vilket lärande som relateras till kursplanerna och vilka som relateras till läroplanen (dvs två färger) och allt det andra som inte hör hemma någonstans också är det lärande eleverna har upplevt och att allt det är lärandets grädde på moset. Vi lär oss! Jag drömde så!

Jag drömde. I slutet av maj åker jag ned och förverkligar mina drömmar återigen, då jag coachar lärare i två skolor där rektorerna och lärarna utmanar sig och sätter lärandet i absoluta fokus.

Och jag måste få drömma tillbaka till de klasser jag haft och de utvärderingar, summeringar och vi gemensamt gjort och hur jag enskilt gensvarat mina elever med återkopplingar just till deras utveckling. Jag drömmer tillbaka:

Detta med utvärdering drömmer jag om. Jag vill att mina elever lär sig att utvärdera. Här är en utvärdering från årskurs fem. Vi började redan i årskurs två. Ständigt utvärderingar. Till en början tycker eleverna inte att detta är roligt men upptäcker snart att det är en viktig del av lärandet. Det är kanske själva lärandet – detta att fundera över hur arbetet har fungerat och vad det har givit eleven. Då eleverna utvecklat utvärderingarna blir de mycket lästa och samtalade om. Utvärderingarna går också att relatera till och ta avstamp ur. Utvärderingarna ingår i arbetet men innebär inte att formen styr, eleven ansvarar för den form som eleven vill presentera sin utvärdering i.

Och hur eleverna har lärt sig om sitt lärande för att sedan självständigt kunna återge den.

Jag drömmer tillbaka och låter en elev beskriva min dröm:

Engelskan som förklaras av eleven – självständigt, autentiskt och levande:

Vi arbetar välldigt mycket med engelskan. En uppgift är att vi får ett papper med en liten text på. Och sen så ska vi ringa in dom ord vi kan. På så sätt lär vi oss välldigt mycket. Och i nästan alla ämnen så ska vi sammarbeta. Och Anne.marie ser också till att vi byter sammarbets kompis. Vi har läst engelsa böker och slagit upp i ordböker. Men det är roligt med engelska.Och när man blir älldre såfår man välldigt mycket andvändning av det. Det  får man nu med. Vi får leta fakta ur engelska texter. Idag fick vi leta fakta ur engelska texter om valar,spindlar och fåglar.
vad lärde jag mig av allt det här: 

jag lärde mig flera nya ord som jag inte kunde innan.
Det var roligt och  lagom svårt. jag bytte sammarbets kompis. och då lärde jag mig nya saker.

här är ord jag lärde mig idag:  jag vet vad mammal betyder. Vet du det?

1. Mammal = Däggdjur.
2. Beaks =  Näbbar.
3. Feathers =  Vingar.
4. Weighed =  Vägde.
5. Silk =  Silke. 

Anne-Marie gillar den här meningnen:

Insects get tangled up in the silk, and the spinder eats them. 

Jag eleven gillar den här meningen:
The biggest animal of all is a mammal that lives in the sea, the blue whale.  Och den här meningen förstår jag.  : )

jag är stålt över mig själv. 

ELEV i fyran

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Formativ bedömning, Klassrummet, Kommunikationen, Konsultation av något slag, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på I have a schooldream – ändra fokus – se lärandet

  1. Petra skriver:

    Jag känner mig både ledsen och glad när jag läser din text Anne-Marie. Ledsen för att jag skulle vilja se så mycket mer av det du drömmer om i skolans värld än vad jag gör. Glad för att den bidrar med massor av inspiration och hopp. Vad härligt det är att det finns lärare som du som har den här längtan och arbetar för att förverkliga den. Tack!

  2. anne-marie skriver:

    Gråt inga pedagogiska tårar utan le mot eleverna! De är där! Se lärandet tillsammans med dem. Allt börjar i klassrummet. ALLT!

  3. Lotta skriver:

    Åh, jag känner SÅ väl igen det att eleverna tycker att det är tråkigt i början. De säger att de inte tycker att det är en ”riktig” del av lektionen, att de inte lär sig nåt då, att det är svårt o.s.v. Men, när de väl kommer underfund med varför vi gör det och hur härligt det är att faktiskt kunna SE sitt lärande, då blir det helt plötsligt roligt och jag har haft glädjen att få se många stolta och glada elevansikten. 🙂 /L

Kommentarer är stängda.