Vygotskij skriver i Tänkande och språk:
ordens betydelse utvecklas
och om konsekvenserna för undervisningen står att läsa:
Naken verbalism
”Den pedagogiska erfarenheten lär oss i minst lika hög grad som den teoretiska forskningen att en direkt inlärning av begrepp alltid i praktiken visar sig vara omöjlig och pedagogiskt ofruktbar. Den lärare som försöker gå denna väg uppnår vanligen ingenting annat än ett tomt inlärande av ord, en naken verbalism som simulerar och imiterar en närvaro av dessa begrepp hos barnet men i själva verket bara döljer tomhet.
Barnet tillägnar sig i dessa fall inte begrepp utan ord, det använder sig mer av minnet än av tänkandet och visar sig osäkert inför varje försök att på ett medvetet sätt använda sig av sin kunskap.
Egentligen är detta sätt att lära ut begrepp också det grundläggande fleet hos den av all fördömda, rent skolastiska eller verbala undervisningsmetod som ersätter det levande kunskapsinhämtandet med inlärning av döda och tomma verbala scheman.
… hur omöjligt det är med en direkt och enkel överföring av ett ords betydelse från ett huvud till ett annat med hjälp av andra ord.
… skapar en oövervinnerlig motvilja … ”
********************
Jag tänker att Lev Vygotskij problematiserade mot en skola som är historisk, men tankegångarna om hur språk utvecklas handlar om att skapa relation och mening uttrycker han. Jag ser den kommunika handlingen som Vygotskij vill presentera och hur Vygotskij söker säga något till skolan:
Levandegör språket!
och det skulle han nog säga i vår tid också! Nu låter jag Vygotskij få säga det här på min blogg.
Pingback: Pedagogiskt ledarskap | Syn på lärande