Klasstillhörighet och klassresa – inget för skolan

 

Organisationen i skolan skapar klass. Man tillhör sin klass. Det betyder att allt organiseras utifrån årskurser. Man tillhör sin årskurs. Det är mycket få klassresor som görs inom skolans organisation.

Det ska bli underbart skönt att målen i nya läroplanen blir taklösa. En följd av de taklösa målen är att årskursen absolut inte kan handla om annat än att samla en grupp elever inom en viss ålder och att inom och i klassen skapa förutsättningar för lärandet som utmanar. Inom denna organisation kan eleverna förflyttas kunskapsmässigt långt över sin ålders tillskrivna möjlighet till lärande och få lära sig det som är inom andra årskurser.

Jag tror ärligt att vi har missförstått ordet ”årskurser” med – det är en viss grupp i en viss ålder som är en årskurs – jag vill hellre se det som att – det är en viss kurs som ska ges under året – alltså kursen svenska ska innehålla detta och matematiken detta och engelskan detta – och om det är så att eleverna lär sig mer så är det bara att välkomna. Då kan de ta nästa årskurs…

Så tänker jag!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Klassrummet, Pedagogik, Pedagogiska miljöer, Skolorden, Skolrättigheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Klasstillhörighet och klassresa – inget för skolan

  1. sspirit skriver:

    Och bra tänker du.
    Lustigt hur förskolan och högskolan bygger en hel del på åldersblandade grupper. Vad händer emellanåt?!

Kommentarer är stängda.