Skolans självförtroende: ”Genom undervisningen ska”

Skolans självförtroende har jag funderat mycket över. Detta självförtroende är en aning nött, lite kantstött men som kan putsas upp och bli riktigt bra.

Jag gillar anslaget i nya kursplaneförslaget – GENOM UNDERVISNINGEN SKA …

Det betyder att vi är undervisande och det känns bra. Det betyder också att föräldrarna inte behöver kompensera skolan. I den nuvarande kursplanen så säger vi att ELEVEN SKA …

Nu förskjuts detta eleven ska till undervisningen – dsv – lärarna! Så nu ska vi putsa upp våra undervisningar. Leva vårt pedagogiska HUR, förvalta kursplanens VAD och synliggöra detta som eleverna ständigt frågar om – VARFÖR. Ett varför syns i syftestext i varje ämne. Det ska bli mig ett sant nöje att utveckla mitt HUR. Jag är ju lärare. Stolt sådan!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Styrdokumenten, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Skolans självförtroende: ”Genom undervisningen ska”

  1. alex skriver:

    såg han där Igor från Klass 9A sitta i morgonTV tillsammans med Björklund. Det är rätt spännande hur de står för var sin sorts skola… Det finns inte så mycket HUR-kunskap i lärarutbildningen just nu. HUR-kunskap aka metodik har blivit fult. Det är synd. för det kan vara behövligt att ha sina modeller att utgå från. Just nu på min engelska är det lite konstig fördelning – bara ämne ingen inspiration till aktivitet kring ämnet i skolan. Undervisningskunskapen har kommit i skymundan för att helt läggas över på VFU – men där får hen ibland inte nåt utrymme att testa. ja… det var dagens frustration…

    forsätt blogga!

Kommentarer är stängda.